zaterdag 20 april 2013

Tuinieren met de maan

Nee, dit wordt geen zweverig stukje.  Ik sta met beide voeten stevig in mijn tuinaarde, en toch kies ik ervoor om te tuinieren volgens de maancyclus - in de mate van het mogelijke.
Waarom?
Om te beginnen is het gewoon superpraktisch om een duidelijke volgorde aan te houden in het tuinwerk.  Er is vaak zo gigantisch veel verschillend werk te doen in de tuin (verplanten, zaaien, stekken, onkruid wieden, ....) dat het erg handig is als je via een kalender weet: deze twee weken is het tijd om te snoeien, onkruid te wieden en knolgewassen te planten, en volgende twee weken zal ik kruiden planten, stekjes nemen en water geven.
Ten tweede is tuinieren met de maan niet zo vergezocht als het misschien op het eerste zicht lijkt.  De maan heeft wel degelijk een bijzonder grote invloed op aarde, via water: ze regelt het getij.  Eb en vloed, en springtij - met volle maan - zijn rechtstreekse gevolgen van de aantrekkingskracht van de maan.
In de tuin speelt water een levensgrote rol.  Als de maan eb en vloed kan regelen, dan bestaat de kans dat ze ook een invloed heeft op het water in je tuin en dus bij uitbreiding op de groeikracht van je gewassen.   Misschien heeft de maan zelfs invloed op jezelf: ook een mens bestaat voor het grootste deel uit water.
Ten derde is de maankalender gebaseerd op eeuwenlange ervaring van boeren.  Kennis wordt opgedaan aan de hand van ervaring, en zo doorgegeven aan volgende generaties.

Als kritiek op het tuinieren volgens de maancyclus zou ik kunnen zeggen dat ik in mijn zoektocht naar informatie omtrent maantuinieren soms tegenstrijdige zaken tegenkom.  Sommige bronnen vermelden dat je sla bij wassende maan moet zaaien, andere zeggen dan weer dat sla net bij afnemende maan hoort gezaaid te worden.   Ook zit ik een beetje in de knoop met snoeien en stekken: snoeien mag enkel bij afnemende maan, stekken dan weer bij wassende.  Maar als je een stekje neemt snoei je in feite toch ook? 
Dan is er nog een verdere opdeling van de maantuinierkalender in bladdagen, aardedagen, enzovoort die ik persoonlijk veel te ingewikkeld en te rigide vind. 

Maar al bij al vind ik de maankalender in grote lijnen dus een superhandig hulpmiddel bij het tuinieren.
Hoe werkt het?

Bij wassende maan (de maan wordt groter en komt tot wasdom, hoogtepunt is volle maan) is er volgens de maantheorie veel water in de tuin, en ontkiemen planten sneller. Door het maanlicht 's nachts groeien bovengrondse gewassen beter. 

Bij wassende Maan doe ik volgende dingen in de tuin:
1.Verpotten en verplanten van plantjes (ook kamerplanten)
2.Planten stekken (stekjes zouden nu beter wortelen omwille van de hogere concentratie aan vocht in de grond)
3.Alle bovengronds groeiende gewassen zaaien (zoals sla, spinazie, boontjes, bessen, bloemen, eenjarigen, kool, selder, erwten, paprika's, pompoen, aubergine, komkommer, tomaat, meloen, granen...)
4.Kruiden verzamelen (ze zouden meer etherische olie bevatten bij wassende maan)
5.Bessen oogsten voor sap (meer vocht)
6.Composteren of bemesten

Bij afnemende maan (waarbij de maan steeds in grootte afneemt, het hoogtepunt is Nieuwe Maan, of Dode Maan, waarbij er geen maan te zien is) is het donkerder, en er is minder water in de grond.

Bij afnemende Maan voer ik volgende taken uit:
1.Onkruid wieden
2.Alle ondergronds groeiende gewassen planten of zaaien: uien, aardappelen, bieten, wortelen, pastinaken, maar ook tweejarigen, overblijvende doorlevende groenten, bomen, struiken...
3.Snoeien van bomen, planten en struiken
4.Doorlevenden scheuren
5.De compost keren.
6.Mulchen, het bedekken van de grond om onkruid tegen te gaan en uitdroging te voorkomen
7.Maaien
8.Oogsten om lang te bewaren (appels, aardappelen, kolen, bloemen om te drogen)
9.Het drogen van bv kruiden
10.Aanplanten van bomen

Geen opmerkingen: