zondag 2 juni 2013

Broodbeleg van de maand: zelfgemaakte chocolade!

Hmmm...  chocola.
Ik kan niet zonder.  Tenminste, ik WIL niet zonder!  Maar...

1.  Het suikergehalte in veel chocoladerepen is erg hoog.  Ik probeer wat van suiker af te kicken (helemaal gaat niet, want ik maak graag confituur met de vruchten uit eigen tuin).  Als ik dan na een relatief suikervrije periode geniet van suikerbevattende chocola, dan merk ik het effect van de suiker: veel dorst, agitatie, en soms een benauwd gevoel als ik honger heb.  Niet gezond, al die suiker.

2.  Ik koop chocolade graag in grote verpakking (minder afval) - maar nu ik alles biologisch koop, vind ik enkel biochocolade in kleine verpakkingen.  Het bestaat wel, biogrootverpakkingschocola, bv via Callebaut, maar voorlopig enkel nog via webshop.  Callebaut werkt dan weer niet fairtrade, voor zover ik weet.  En ook de biochocola bevat suiker.

3.Chocolade wordt nog al te vaak met kinderarbeid verbonden, helaas.  Als je er zeker van wilt zijn dat je chocolade eerlijk is, steun dan een fairtrade bedrijf.  

4.Chocolade is weer zo'n "verwerkt product": het bevat cacaoboter, suiker, cacaopoeder, en nog wat ingrediënten.  Ik koop liever de basisingrediënten apart, puur en onbewerkt, om er dan zelf iets mee te doen. 

Dus ben ik gaan experimenteren met het zelf maken van mijn eigen, suikerloze, gezondere en biologische chocolade, die minder afvalverpakkingen genereert.  Chocoladerepen om uit het vuistje te eten, of voor bij de boterham!

Nodig voor ongeveer 200 g zelfgemaakte chocolade:

-4 el biologische kokosolie (je kan ook cacaoboter nemen, die is iets moeilijker te vinden)
-3 el cacaopoeder, bio en fairtrade graag!
-2 el agavesiroop of een andere gezonde siroop, of bijenhoning afkomstig van lokale of bio en fairtrade honing of bv ahornsiroop
-een klein steelpannetje
-twee lage, platte dekseltjes van diepvriesdoosjes - dit is je chocoladereep-mal
-een diepvries of erg koud weer buiten

Hoe maak je het?
1.Doe de kokosolie in het pannetje en smelt op laag vuur.
2.Haal van het vuur af en meng de zoetstof erdoor, meng heel goed.  Als je honing gebruikt verkrijg je mogelijks een iets minder goed smeerbare massa.
3.Meng het cacaopoeder er lepel per lepel door, goed roeren zodat alles smooth wordt.
4.Eventueel kan je nu nog allerlei zaken toevoegen - voor een lijst van optionele ingrediënten, zie onder!
5.Giet de chocola in je dekseltjes en verdeel gelijkmatig - een pannenlikker is handig.
6.Zet de dekseltjes in de diepvrieslade, of zet ze buiten, als het  vriest.
7.Na ongeveer twee uur kan je de bevroren chocola in stukjes breken en in een afsluitbare doos doen om diepvriessmaak te voorkomen.  Klaar.

-Helaas moet je deze chocola dus altijd koel bewaren - ik doe dat  voorlopig in de diepvries.

-Ik dacht dat ik mogelijks een geniale inval had door ook eens olijfolie als vet te gebruiken (ook olijfolie stolt bij koude temperaturen), maar die chocola smaakte gruwelijk :)

Welke smaken kan je zoal toevoegen aan je zelfgemaakte chocolade?
1.Soja, rijst, haver of notenmelk: in bovenstaand recept waren 2 el "melk"plus een halve theelepel vanille goddelijk!
2.Groene thee, in stukjes gebroken: echt lekker!
3.Gedroogde munt naar smaak, voor die after 8 touch...
4.Chilipoeder, voor avonturiers...
5.Gemberpoeder of gekonfijte gemberstukjes of gewoon vers geraspte gember...
6.Vanille pur sec.
7.Hazelnootjes!
8.Rozijntjes!
9.Amandelpoeder.
10.Veenbesjes.
11.Kokosschilfers.
12.Kaneel.
13.N scheutje amaretto of rum...
14.Kardemompoeder of zaadjes.
15.Lavendelbloempjes.
16.Gepofte rijst.
17.Nootmuskaat.
18.Peper.
19.Steranijs.
20.Venkelzaadjes.
21.Een snufje kurkuma.
22.Stukjes gedroogde vijg.
23.Gedroogde rozemarijn.
24.Verkruimelde en verdroogde Earl Grey, dus Monarda...
25.Chai: een infusie van 2 el (of meer) plantaardige melk met een zoetstof en een mengeling van gember, kaneel, nootmuskaat, kruidnagel en kardemom...

Nog meer smaakideeën of zelfgemaakte chocolade avonturen?  Deel ze hier!

2 opmerkingen:

Yelena Yeli zei

Heb je de chocola met olijfolie toevallig bewaard? Dat kun je gebruiken in chili con (of sin) carne al mole. De mexicaanse versie bevat cacao en is erg lekker.

Dit een link van zo'n recept:http://www.peacelovelunges.com/blog/nutrition/chili-sin-carne-al-mole/

Ik doe er wel veel minder peper in dan vaak volgens het recept nodig is en ik heb de indruk dat de pepermengsels in de VS minder pittig zijn dan in Nederland.

Krol zei

Oh, jammer, ik heb hem weggegooid! Ik ben nieuwsgierig naar mole, kheb het nog nooit geproefd, en ook nog nooit gemaakt - aangezien mijn vriend geen chocola lust... Maar wie weet krijg ik hem toch overtuigd