zondag 24 november 2013

Veganistisch bewaarwafels

Een lekker tussendoortje is welkom als het koud is! 

Ik heb nog niet veel recepten voor veganistische wafels gevonden die ik echt lekker vond, maar onderstaand receptje is wel ok!  Vaak worden de eieren vervangen door banaan, maar dat beïnvloedt de smaak natuurlijk...  In dit recept gebruik ik lijnzaad als eivervanger.  Lijnzaad heeft de eigenschap dat het een beetje "slijmerig" wordt, zoals een ei, wanneer je er water aan toevoegt. 

Het voordeel van deze wafels is dat ze lang bewaren, als je ze bv in een grote blikken doos doet. 

Opgelet: dit worden erg harde wafels!  Een beetje als biscotti, of een soort harde vitabis. 

Recept: veganistische wafels
Nodig:
-40 gr lijnzaad
-275 ml water
-500 g bloem (ik gebruikte witte, maar je kan ook bv spelt nemen)
-300 gr suiker
-1 zakje vanillesuiker of vanille-extract (1 a 2 tl)
-1/4e tl kurkumapoeder (dit is optioneel: enkel bedoeld om de wafels een mooier kleurtje te doen krijgen!)
-1 el maïsbloem
-1/2 tl bakpoeder
-175 gr kokosvet (ik gebruik dit omdat het een gezonder vet is.  Een aangename bijkomstigheid vind ik dat je kokosvet als veilige en milieuvriendelijke huidcreme kan gebruiken: telkens ik aan de wafelenbak ga, doe ik ook een beetje kokosvet op mijn huid!)
-vermaalmachientje of vijzel en stamper voor het lijnzaad
-mixer
-klein pannetje
-wafelijzer
-grote kom om de wafels in te doen
-blikken doos om ze in te bewaren


Hoe maak je het?

1.Vermaal het lijnzaad en vermeng het daarna met het water - je mixt het best even.
2.Vermeng de droge ingrediënten: bloem, suiker, vanille, bakpoeder, maïsbloem. en kurkuma.
3.Smelt het kokosvet in een klein pannetje.  Dit gaat erg snel, let er op dat het vet niet kookt. 
4.Vermeng nu de droge mix met de kokosolie en de lijnzaadmix.  Gebruik desnoods je handen.
5.Ik gebruik een dikke eetlepel beslag per wafelijzerdeel.  Je zal merken dat je het deeg een beetje moet uitspreiden op het ijzer. 
6.Laat de wafels afkoelen in een kom, en bewaar ze in een blikken doos. 
7.Smakelijk!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo dit recept van de wafels ziet er superelekker uit.
kan je de suiker ook vervangen door rijststroop en zo ja welke verhoudingen dan?
jullie websit en blog super gewoon!!!!!

grace

Krol zei

Hoi, eerst en vooral: dankjewel!! Deze wafels zijn lekker, maar zoals gezegd keihard. Tegenwoordig probeer ik dit recept met 200 g suiker en geen lijnzaad, maar in de plaats daarvan 6 el gezoete appelmoes. Lekker, maar nog steeds hard! Ik denk dat je de suiker zeker door rijststroop kan vervangen, dat is waarschijnlijk veel gezonder en de wafels zullen er minder hard door worden. Maar ik heb nog geen verhoudingen uitgeprobeerd, dus ik zou zeggen: go for it!