zondag 16 februari 2014

Reddingsmiddel bij reflux

Al sinds ik me kan herinneren heb ik last van reflux: zure oprispingen van de maag.
Als kind heb ik lange tijd gedacht dat ik dat had, omdat ik mijn eten niet genoeg kauwde!  Later leerde ik dat reflux ontstaat door een foutief functioneren van de maagklep, waardoor de maaginhoud gedeeltelijk de slokdarm in stroomt.
Als je leest wat je moet doen om reflux te vermijden, word je (ik toch) bijna depressief.
-Chocolade mijden (hallo!)
-vet en olie mijden
-pikant mijden
-geen alcohol
-geen zoetigheden
-geen tussendoortjes
-look mijden (DAT is erover!)
Ik liet enkele jaren terug een -pijnlijk- maagonderzoek uitvoeren, waaruit bleek dat ik inderdaad reflux had.  Een enigszins effectieve tip van de dokter was om mijn bed aan het hoofdeinde te verhogen (zodat je lichaam in een rechte lijn "schuin" ligt en je maaginhoud op zijn plaats blijft).  Maar het andere advies was gaviscon innemen, een slechtsmakend veel te zout geneesmiddel dat enorm veel aspartaam bevat.  Die gaviscon hielp me niet echt goed, en ik voelde me slecht bij het innemen ervan (al dat zout, al die aspartaam).
Ondertussen werd de reflux erger.  Er traden steken bij op aan de hartstreek (in het Engels wordt dat heartburn genoemd, omdat de pijn vaak verward wordt met hartaanvallen).
Ik vreesde al voor een operatie.  Ik pluisde het internet uit en kwam uit bij...  appelazijn als oplossing.
Appelazijn van bio-appels en van goede kwaliteit (troebel, ongefilterd, niet gepasteuriseerd) werkt als een basisch middel in de maag.  Dat zou je niet zeggen, want het smaakt immers als een zuur.  Toch is het basisch van aard.  Honing is nog zo'n vreemd voorbeeld: honing smaakt enorm zoet, maar het geldt als een zuur in je maag... 
Appelazijn neutraliseert het maagzuur waardoor je minder oprispingen hebt.
Het fijne weet ik er niet van - ik ben geen wetenschapper.  Alles wat ik weet is dat appelazijn het enige is dat mij snel en effectief helpt in de strijd tegen reflux.  Wat mij betreft is het een wondermiddel!  En bovendien schijnt het ook nog eens goed te zijn voor je huid en je haren, en je gezondheid in het algemeen. 
Ik drink dagelijks een glas water met een scheutje appelazijn in bij de maaltijd.  Ik vind het lekker smaken, een beetje als een limonade zonder prik.
Ik heb gemerkt dat, wanneer ik ophoudt met mijn dagelijkse glaasje azijn, de reflux terugkeert.   
Ik weet niet wat de gevolgen op lange termijn zijn van het innemen van appelazijn.  Ik merk alleen dat de pijn verdwijnt en dat ik minder last heb van zure oprispingen.
Naar het schijnt zouden gefermenteerde voedingswaren in het algemeen helpen tegen reflux.  Ik voel dat zuurkool goed voor mij en mijn maag is, evenals de heerlijke japanse umeboshi.  Maar appelazijn werkt het best!
Ik zou hier een receptje posten voor hoe ik appelazijn maak, maar er staan er al zoveel op het net!  Daarom deze link van de Gulle Aarde voor zelfgemaakte appelazijn.    
Lang leve de appelaar!  En lang leve de wilde fermenten in de lucht!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Wat mij goed helpt is: elke morgen op de nuchtere maag een lepel grove havervlokken eten, goed kauwen tot een papje voordat je het doorslikt.

Krol zei

Grappig: na mijn glas water+appelazijn eet ik (een nacht) geweekte grove havervlokken met fruit! Bedankt voor de tip :)