zondag 16 maart 2014

Broodbeleg van de maand: Vegan Lemon Curd met Pastinaak!

Ken je lemon curd, die typisch Britse versnapering?  Heerlijk: een combinatie van citroen met ei die smeerbaar en zoet is...
Lemon curd is echter wel een totale caloriebom: eieren, suiker, boter, ...
Ik was al langer op zoek naar een lekkere plantaardige variant.  Er circuleren receptjes op het internet met maïzena om de citroenmix in te dikken, maar eerlijk gezegd vond ik dat die niet konden concurreren met het origineel.
Op het internet was ook sprake van een plantaardige variant van lemon curd met een heel ander ingrediënt als basis: pastinaak!  En waarom niet: pastinaak is zoet en smeuïg, als je het kookt en mixt.  Miki Duerinck en Kristin Leybaert publiceerden een fantastisch gerechtje voor een pastinaak crëme brulée in hun boekje over dessertjes.  Verder heb ik ook al pastinaak-cake gegeten.
Op de site van Morinya Cottage kitchen vond ik volgend receptje voor een gezonde en lekkere lemon curd:

Gezonde Plantaardige Lemon Curd

Nodig:
-250 g pastinaak, geschild en in blokjes gesneden
-50 ml citroensap en 1 el extra sap, apartgehouden
-1 1/2 el agavesiroop of een andere zoetmaker
-de zeste van 1 citroen
-1 el plantaardig vet (ik gebruikte gesmolten kokosvet)
-1 snufje kurkuma (optioneel) voor de kleur
-mixer of keukenmachine
-kookpot met water
-vergiet
Hoe maak je het?
1.Kook de stukjes pastinaak tot ze gaar zijn (minstens tien minuten)
2.Giet ze af en prak of mix tot glad.
3.Voeg 50 ml citroensap, zeste, agavesiroop en kokosvet toe, evenals de optionele snuf kurkuma, en blend of mix opnieuw tot egaal.
4.Giet dit mengsel in de droge kookpot en verhit drie minuten op medium vuur (goed blijven roeren) tot je het dikker ziet worden.
5.Voeg dan nog de extra lepel citroensap toe en roer goed.
6.PS: ik gebruikte limoensap en dat was superlekker!  Je zou net zo goed sinaas of zelfs mandarijn kunnen gebruiken.  Ik steriliseerde twee glazen potjes, maar dit broodbelegje bewaart niet lang: een excuus om het sneller op te eten!



Geen opmerkingen: