zaterdag 8 maart 2014

Zelf koekjesvormpjes maken

Koekjes, mmm!  Als ze mooie vormpjes hebben zijn ze nog lekkerder!  Voor mijn vriend kocht ik een tijdje terug een doodskop-koekjesvormpje, lekker ruig...
En eigenlijk wou ik alweer naar de winkel stappen, om van die mooie hartvormige vormpjes te gaan halen - die zijn zo schattig...

Nadeel: ik wil zo min mogelijk nieuwe dingen kopen.  Er zijn al zoveel spullen in omloop.  Nieuwe spullen kopen betekent nieuwe spullen laten produceren, en dat produceren betekent alleen maar meer vervuiling.  Het kan ecologischer, en goedkoper, door je eigen koekjesvormpjes zelf te maken!  Dat is goed te doen, en het is nog leuk ook!

Mijn idee was om ze uit blikken tomaat (de enige blikjes die wij in huis nog gebruiken, en op termijn wil ik zelf tomaten inmaken in glas) te knippen.
Maar het nadeel is dat die blikken roesten aan de buitenkant.  Op het internet leerde ik dat je ook zelf koekjesvormpjes kan maken met behulp van aluminiumfolie.

Nu zou ik het zonde vinden om speciaal aluminiumfolie te gaan kopen om er dan eigen koekjesvormpjes mee te maken.  Da's immers alweer vervuilend.  Recycleren dan maar!  Zelf hebben we geen foliebakjes (die van de lasagne en de appeltaarten, bv) in huis, maar na een bezoekje aan mijn ouders kreeg ik er verschillende mee - hoera!

Je strijkt zo'n allu-bakje plat, bijvoorbeeld met een meetlat, en daarna knip je er een lange, rechthoekige strook af.  Let op, want de randen kunnen scherp zijn!  Met behulp van de meetlat vouw je die randen om.
Om een steviger resultaat te hebben en om de scherpe randen helemaal onschadelijk te maken, kan je daarna alles met plakband beplakken.  
Daarna schuif je de uiteindes in mekaar, zodat je een soort cirkel hebt.  Deze cirkel kan je dan omvormen tot de koekjesvorm van je dromen!
Zelf ben ik niet zo'n knutselmens (ben vrij onhandig), maar die hartjesvorm lukte me nog net.  Op het internet kan je filmpjes vinden van mensen die het allemaal wat professioneler en mooier afwerken: met behulp van linialen creëren zij bv sterretjes, en met behulp van een potlood kunnen ze mooie rondjes verkrijgen voor een eigengemaakt bloemenkoekjesvormpje.

Een tweede manier om eigen koekjesvormen te maken is om drankblikjes te gebruiken en in rondjes te knippen.  Het metaal is erg plooibaar en je kan het knippen, de werkwijze is verder dezelfde als hierboven.

Een derde manier om DIY koekjesuitstekers te maken is een platte vorm te knippen, dat kan uit een plat stuk alluminiumbak, met behulp van een mal.
Je tekent je mal af op het deksel van je alluminium-bakje, bijvoorbeeld.  Je knipt alles langs de lijntjes uit.  Dan leg je deze vorm op je uitgerolde koekjesdeeg en je snijdt erlangs met een mesje.  Iets meer werk, maar je kan zo ook ingewikkeldere patronen maken!

Wat een rare wezens zijn wij mensen toch.  Op het internet kan je de gekste ideeën vinden voor koekjesvormen: facebook-duimpjes, tetrisblokjes, ninja-mannetjes in allerlei gevechtshoudingen, koekjes in de vorm van schaakstukken, koekjes waar zogezegd al een hap uitgebeten is, en dalisnorren.  Met wat fantastie (en meer knip en teken talent dan ik) kan je zelf originele koekjesvormpjes bedenken om vervolgens gepersonaliseerde koekjes als fijn cadeau te geven.  Bijvoorbeeld een setje schaakstukkoekjes voor een schaakfanaat, of grote koekjes in de vorm van een vlinder (eventueel versierd met glazuur) voor een natuurmens.  Teddybeertjes voor de ouders van een nieuwgeborene, muzieknoten voor een muzikant, lettervormpjes voor eerste-lezertjes, exotische dierenvormkoekjes voor iemand die op reis gaat, vleermuiskoekjes voor halloween, huisjeskoekjes voor iemand die verhuist, enzovoort enzoverder!

Hieronder mijn creaties in koekvorm - alle vorm-ideetjes haalde ik van het internet, behalve die van de onderste foto...

Mijn hartjes-koekjesvormpjes...

en de gebakken versietjes...

 Nog romantischer: een hartjeskoekje met een recht stuk eruit gesneden, zodat je het op je tas warme chocolademelk kan schuiven!

Datzelfde trucje kan je ook toepassen met vleugeltjes: geef je drankje vleugels!


platte puzzelstukvormpjes...
en de eetbare versie daarvan!
Klassieke gemberkoekmannetjes...
Pacman die de spookjes ophapt (ik heb rozijntjes gebruikt voor de oogjes)



Doggie buscuits...
 Bliksemschichten of hoogspanningsteken...

En finally: het doodskopvormpje dat ik voor mijn vriend kocht en DIY anarchie-tekentjes!!!











Geen opmerkingen: