zondag 20 juli 2014

Antivoedselverspilling: leuke initiatieven

Ik ontving een mailtje van fotografe Marin Leus - zij heeft een heel interessante website gemaakt over de wondere wereld van groente en fruit.  Gezondheid, duurzaamheid en voedselverspilling staan centraal, naast allerlei leuke weetjes over groente en fruit en toffe receptjes.  De prachtige foto's kan je ook live gaan bewonderen in Den Haag (meer info op de website).
In de week dat ik het mailtje ontving herinnerde iemand me eraan dat er ook in 2014 een Week van de Smaak is.  Benieuwd ging ik naar de website, en viel bijna van mijn stoel van verbazing.
Dit jaar is het thema "duurzaamheid", en bij de "inspiratie" vond ik zowat alle onderwerpen die me interesseren terug:
-guerilla gardening en zaadbommen maken, dumpster diven
-de vervaldatum van voedsel en moeskopperij (zie hierover mijn tekstjes "aren lezen" en "leven zonder koelkast"
-restjes koken
-brood bakken
-voedel met een schoonheidsfoutje
-zaden ruilen (zie de deel en ruil revolutie voor meer van dat!)
-permacultuur
-plukwandelingen maken
-inmaken
- fermenteren en roken
-koken met de hooikist
-bijenhouden en honing
-upcycling
-paddenstoelen kweken
-rawfood
-slowfood
-korte keten, fairtrade en bio
-meedoen aan de vegan challenge!
-vleesvervangers maken (zie zelf seitan makn)
-verpakkingsvrij winkelen (zie eerder op deze blog "de plastiek tasjes perversie"
-hacks voor (dure) keukenspullen (zie zelf koekjesvormpjes maken en rabarberfruitleer maken mbv een auto als oven
-en koken met zeewier
Waw! Wat een keuze!

Geen opmerkingen: