zaterdag 17 januari 2015

Zonder bestek eten

Misschien een wat vreemd onderwerp, vandaag!  Deze blog gaat over zelfvoorzienend leven, en of dat nu met of zonder bestek is...  maakt niet zoveel uit.

Mocht er zich ooit een ramp voordoen, dan is het leuk om te weten dat je als overlever bovendien nog eeuwen en eeuwenlang over bestek zal beschikken!  Vorken, messen en lepels zullen niet gauw vergaan...

Toch wil ik het graag even over bestekloos eten (eten met je handen dus) hebben.

Ik leerde met mijn rechterhand eten in India.  Een groot aantal Indiers eet hun ontbijt, lunch en diner met de rechterhand.  Ik raakte geintrigeerd door de propere, schone manier waarop ze dat deden: rijst met duim en wijsvinger vermengen met dahl (soep) en dan tot een balletje kneden.  Of linzen scheppen met chapatistukjes.  Hoe ze, voldaan na de maaltijd, letterlijk duimen en vingers aflikten, om daarna hun handen te wassen.  Ik probeerde het zelf en ik genoot!  Het is niet zo dat ik elke maaltijd met mijn hand opeet.  Ik vind het moeilijk om in dit land (waar iedereen met bestek eet) het eten met de hand te introduceren - het is bij ons geen gewoonte.  Toch kan ik er af en toe (bv bij een echte, lekkere Indische curry) van genieten om dat eten vast te pakken!

Ik overtuig je graag even van de voordelen van het eten met je rechterhand (ik schrijf voor het gemak even rechterhand, maar als je links bent kan je natuurlijk ook links eten, in India wordt de linkerhand enkel voor "vieze" handelingen gebruikt, zoals deurklinken openen, honden aaien, vuilnis aanraken, en toiletbezoeken, dus daar is het wel belangrijk dat je "rechts" eet):

1.Als je met je rechterhand eet, dan eet je niet met vier (je proeft, ziet, ruikt en smaakt je eten) maar met vijf zintuigen: de tast komt er ook bij!  Het geeft een extra dimensie aan je maaltijd om het eten ook te kunnen voelen: een ware zinnelijke ervaring...
2.Je hebt minder afwas :)
3.Je verbrandt je tong minder snel, want je vingertoppen waarschuwen je als het voedsel nog te heet is.
4.Je wordt, zeker in het begin wanneer je nog moet oefenen, gedwongen om je maal trager en met meer aandacht te proeven.  Je kan niet zomaar alles naar binnen duwen, als met een vork of lepel.  Een plus, in deze tijden van mindfulness!
5.Volgens de Guardian is eten met je handen gezonder!
6.Eten met je handen is gewoon leuk!  Denk aan het plezier van het bijten in de (vegan) burger die je met je handen vasthebt, of pizza.

Wil je eten met je handen een keer uitproberen op restaurant?  Dat kan!  In traditionele Ethiopische restaurants (overigens een geweldige keuken, met veel vegetarische opties) is het heel normaal om met je handen te eten.  Helaas is het in de meeste Indische restaurants bestek troef...

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Anoniem zei

Wij eten nasi vaak met de hand. Zo lekker om nasi op je kroepoek te schuiven en dan op te eten!