zondag 16 augustus 2015

Brood maken van oud brood

Wij halen onze biologische bloem bij een bakker in de buurt.
Op een keer vertelde mijn vriend hem iets over onze kippen.
"Oh, hebben jullie kippen!" riep de bakker.  "Had dat toch eerder gezegd!"
En hij bracht ons twee volle zakken broodkruim.
Supervriendelijk van hem!
Alleen hebben wij twee superkieskeurige kippen, die wel ns door het kruim pikten, maar niet van harte.
Dat durfden we aan onze vrijgevige bakker niet te zeggen...
Nu weten wij wel wat we kunnen doen met oud brood.
Er zijn zo veel mogelijkheden: paneermeel, broodpudding, gebakken korstjes voor in de soep, vegan parmesan, sausbindmiddel, etc.
Maar ik zocht naar een manier om in een keer veel kruim te kunnen gebruiken.
Ik bedacht me: als ik het kruim heel fijn vermaal, zou het dan niet opnieuw dienst kunnen doen als n soort bloem?
Ik probeerde het uit, en ja hoor: een elastisch deeg, en een volle smaak.

Dus hierbij een recept voor nieuw brood van oud brood!  Ecologisch, en zeer budgetvriendelijk :)
Bij broodrecepten is het moeilijk om exacte hoeveelheden weer te geven, vind ik, maar ik doe een poging:



Recept: Brood met oud broodkruim
Nodig:
-300 a 400 g droog, oud broodkruim (je kan ook 200 g nemen, maar pas dan je bloemhoeveelheid aan)
-750 a 850 g bloem (ik nam spelt)
-1 el gedroogde gist
-1 el zout
-wat je maar wenst aan toevoegingen (nootjes, ...)
-450 ml lauw water
-olie om de bakvorm in te vetten
-extra bloem om te kneden
-keukenmachine
-grote kom
-bakvormen
Hoe maak je het?
1.vermaal het broodkruim tot het fijn is.
2.meng broodkruim, gist en al het lauwe water in een grote kom.
3.laat dit mengsel minimum tien minuten staan (max 20)
4.voeg bloem en zout toe, en eventuele nootjes.
5.kneed het deeg op twee xtra scheppen bloem (ong 300 g) op een schoon oppervlak, tot je een elastische bol hebt.  Dit kan evend uren.  Als je je vinger in het deeg duwt, moet het terugveren.
6.bestuif de bol met bloem en leg hem in de kom.  Sluit de kom af met een handdoek.  Zet op een warme plaats.
7.laat minstens 2 uur, liever 3, rijzen.
8.haal de bol eruit en kneed kort.
9.verdeel het deeg in 2 bollen.
10.vet de bakvormen in.
11. Doe het deeg met gevouwen kant naar boven, in de bakvorm.
12.zet de bakvormen, met een handdoek erover, opnieuw op een warme plaats, voor de tweede rijzing.
13.laat 2 uur rijzen, of tot je de bolle vormen boven de bakvorm kan zien.
14.verwarm je oven op 200 graden celcius.
15.bak het brood voor 45 minuten.
16.neem met handschoenen uit de vorm, leg op een rooster, en laat afkoelen...

Misschien ben je ook geinteresseerd in het opzetten van een zuurdesem?  Mijn volgende project wordt een zuurdesemstarter. Met broodkruim!





9 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit ga ik ook proberen, want ik krijg vaak veel brood dat de bakker niet meer verkoopt. Op deze manier kan ik er veel effectiever gebruik van maken. Bedankt en ik laat het je weten of het gelukt is.

Gladys

Krol zei

Wat leuk, ik hoop dat het lukt! Veel succes en smakelijk alvast!

Unknown zei

Ideaal ook voor pizza bodem.

Krol zei

Geweldig idee, bedankt!!

Anoniem zei

Welke types bloem heb je gebruikt en in welke verhouding oud broodkruim?

Anoniem zei

Welke verhouding oud broodkruim heb je gebruikt?

Krol zei

Hallo, dat staat in het recept:
-300 a 400 g droog, oud broodkruim (je kan ook 200 g nemen, maar pas dan je bloemhoeveelheid aan)
-750 a 850 g bloem (ik nam spelt)
Maar je kan gelijk natuurlijk experimenteren met verschillende bloemsoorten. Je kan beginnen met een klein beetje broodkruim, en als het lukt kan je ophogen naar meer. Veel succes en veel bakplezier!

Anoniem zei

Thx. Maar was vooral op zoek naar de verhouding voor het pizzadeeg. Net geprobeerd om pastadeeg te maken. Met verhouding 1/4 ca va maar niet echt bewerkbaar.

Krol zei

Jammer! Bij pizzadeeg zou broodkruim ipv bloem om je deeg dat al klaar is mee te kneden gebruiken een start kunnen zijn. Pastadeeg is dan weer iets heel anders: dat heeft fijne bloem nodig. Veel succes in ieder geval en smakelijk!