zondag 11 oktober 2015

Vegan Nieuwigheden

Ik vind het altijd leuk om over vegan nieuwigheden te lezen.  Zoals over de spectaculaire ontdekking van aquafaba, de gezonde eierervanger, gemaakt met het kookwater van bonen!  Klinkt slecht, smaakt goed...
 
Het wordt steeds makkelijker en leuker om plantaardig te eten.  Zo gingen wij gisteren nog met onze hond (die ook vegan eet) uit eten in een nieuw vegan restaurant!  Het eten was heerlijk, en onze hond kreeg knuffels, een bakje water, en een bakje vegan hondenbrokjes - vijf jaar geleden was dat alles ondenkbaar geweest.  Een plantaardige wereld komt er aan!!!
In deze rubriek wil ik misschien niet zozeer bepaalde merken bespreken, maar wel bepaalde producten, die vegan zijn en die ik nooit eerder proefde.

Hopelijk heb je er wat aan!

Vegan Nieuwigheden

1.Amazake
Ik was benieuwd naar dit suikerloze, japanse dessert.  Amazake is gekookte rijst (maar je vindt ook haver, gierst, ... amazake) die ge-ent is met koji, een bepaald ferment.  Hierdoor wordt de rijst een ongelofelijk lekkere en zoete pap.
Ik at het als een pudding, maar je kan er allerlei kanten mee uit: in smoothies, in koekjes, cakes, ...
Ik kan bijna niet geloven hoe zoet het is, en dat zonder suiker.
Bovendien is het supergezond, en heel goed voor je darmen.

2.Chipotle
Naar dit ingredient was ik al lang benieuwd.  Het is een hete, gedroogde en gerookte peper, die vaak in een saus met look en tomaat bereid wordt.
Die chipotle is echt te gek!  Vrij pikant, dat wel, maar heerlijk vol van smaak en werkelijk superlekker.  Intrigerend is ook dat je de chipotle kan gebruiken om je vegan kazen smaak te geven.  Wij aten de chipotle saus vermengd met tomatensaus, rijst en rode bonen.

 
3.Bakbanaan
Wat een blij weerzien was dit!!!  Dankzij onze vrijwilliger uit Costa Rica, die absoluut voor ons wilde koken, maakten wij opnieuw kennis met de bakbanaan.
Toen we op reis in India waren, kochten wij in de provincie Kerala s morgens altijd een bepaalde soort gefrituurde banaan als ontbijt - streetfood.  Onwaarschijnlijk lekker was dat!  Terug in Belgie dachten we dat we die bepaalde soort banaan nooit meer zouden kunnen terugvinden (in India heb je gigantisch veel soorten bananen). 
Maar toen onze Costa Ricaan ons gefrituurde bakbanaan voorschotelde, herkenden we onmiddellijk die heerlijke, zoete en toch hartige, volle smaak.  Ondertussen vonden we, dankzij het internet, ook een recept terug van het Kerala banaan-ontbijt, dat blijkbaar pazam phori. heet.   
Bakbananen kan je zowel groen als geel (rijp) koken en klaarmaken.
Een dikke aanrader!
Wij leerden dankzij onze vrijwilliger ook palmharten en yam kennen, omdat hij er op stond dat we deze voor ons onbekende heerlijkheden moesten proeven.  Waarschijnlijk is er een wereld van verschil tussen verse palmharten en die uit een bokaal, maar echt herinnerenswaardig vond ik ze niet.  Wel een grappige textuur.
Ook de yam vond ik niet ongelofelijk speciaal, hoewel die wel lekker vulde, en ook enorm gezond is. 

4.Bramenijs
Dit ontdekte ik omdat we echt belachelijk veel bramen hadden.  Gewoon drie koppen verse bramen blenden met zoetstof naar smaak, en invriezen in friscovormpjes.  Zaaaalig!

5.Blablacar
Ok, dit is niet iets dat je kan eten, maar het past wel in een vegan levensstijl, vind ik.  Als elke autobezitter die regelmatig pendelt zijn of haar ritten online zet, dan komen er minder auto s op de baan en raken meer mensen ter bestemming.  Ik ontdekte blablacar in het kader van mijn zoektocht naar meer mobiel worden op het platteland.  (zonder rijbewijs)

6.Basiliconaise
De basilicumplantjes deden het bijzonder goed, deze zomer, en dus hadden we regelmatig grote hoeveelheden van het goddelijke kruid vers ter beschikking.  Wij zijn niet zo n pesto fans, dus bedacht mijn vriend dat hij handenvol basilicum door onze veganaise kon mixen.  Het resultaat was groen en geweldig!

7.Hele gedroogde kokoshelften
De kokosnoot is zo ongelofelijk divers.  Alweer in India proefden we voor het eerst jonge, onrijpe kokosnoot, die heel anders van smaak en structuur is dan de rijpe.  Het jonge kokosvlees lijkt echt op gekookt kippenei eiwit, en het sap is superdorstlessend en heerlijk.
Rijpe kokos is dan weer fantastisch, vers en gedroogd, in curry s en gebak.
In de winkels hier vonden we voornamelijk kokosschilfers en kokosvlokken.  Ook kokosbloem is tegenwoordig verkrijgbaar, evenals kokosvet en kokossuiker.  En onlangs ontdekten we een winkel waar de gedroogde helften van de kokos verkocht worden, zoals in India.
Niet alleen wij vinden het heerlijk om hiervan grote stukjes in noten-rozijnenmengelingen te doen, ook ons hondje geniet van deze gezonde brokjes,(zonder rozijnen, want die zijn giftig voor honden) waar ze extra hard op kan kauwen.  Voor meer vegan hondenextraas en tips, zie hier

8.Natto
Waar blijft toch dat goeie vegan - of op zijn minst, vegetarische - Japanse restaurant in Belgie/Nederland?  De Japanse keuken is zo rijk...  Onlangs kocht ik natto.  Dit zijn gefermenteerde sojabonen.  Het ferment dat gebruikt wordt, zorgt ervoor dat de sojabonen draderig en slijmerig worden, en dat ze naar oude kaas gaan stinken.  In het Engels wordt natto dan ook vaak stinky tofu genoemd.  Het is dus best wel een belevenis om natto te proeven.  Persoonlijk vond ik het niet lekker om zo te eten, maar dat is wat de Japanners dus wel doen, als ontbijt, met enkel rijst erbij.  Ben je het type dat marmite lekker vindt, dan is natto misschien wel iets voor jou. 
Toch vind ik natto een interessante vegan nieuwigheid, omdat 1) het met recht een superfood kan genoemd worden: o.a. door de fermentatie is dit echt keigezond, 2) omdat ik het, gemengd door een hartige schotel, wel lekker en vullend vond, en 3) omdat mensen die willen experimenteren met het zelf maken van vegan kaas met dit ingredient waarschijnlijk wonderen kunnen verrichten!

Dat was het voor deze eerste editie van Vegan Nieuwigheden, heb je tips of weet je zelf een nieuwigheid?  Ik hoor er graag van!

Geen opmerkingen: