zondag 22 november 2015

Onafhankelijk worden van oorstokjes

Ik weet het, tis een rare titel.  Toch wou ik het graag even over oorstokjes hebben en hoe je van die rotdingen af kunt raken!
Ik waste vroeger mijn oren altijd gewoon met washandje, de natte punt van een handdoek, en onder de douche.  Een oor "kuist" namelijk zichzelf.
Bij een verhuis van een kennis kreeg ik, naast heel wat andere spullen, een doosje oorstokjes.  Ik probeerde zo n wattenstaafje uit en... raakte er verslaafd aan!
Het kan zo n deugd doen om in je oren te krabben met zo n staafje...
Maar eigenlijk is het helemaal niet goed voor je oor.  Het wattenstaafje duwt namelijk vuil en oorsmeer verder je gehoorgang in, zodat er zich een prop kan vormen.  Heel vervelend want het voelt raar en je hoort minder goed, en je kan er oorontstekingen door oplopen, en zelfs het trommelvlies ermee beschadigen.
Bovendien zijn wattenstaafjes vervuilend: kleine plastic onderdelen komen in zee en daarna in vissen - en vogelmagen terecht.
Toen mijn wattenstaafjesdoosje dus eindelijk op was, slaakte ik een zucht van verlichting: ik zou er absoluut nooit geen nieuwe meer kopen!  Maar ik moest wel een nieuwe manier vinden om mijn oor te reinigen, zonder dat ik het beschadig.
Een vriendin vertelde me dat ze amandel olie gebruikt.  Ze giet, heel eenvoudig, enkele druppels haar oor in terwijl ze op haar zij ligt.  De olie loopt het oor in.  Dan draait ze zich om en herhaalt het procede aan de andere kant.  De olie kan je met een schoon doekje opvangen.
De olie helpt het oor om vuil te verwijderen.  Het voelt ook goed aan - veel beter dan oorstokjes!
Ik gebruik nu dus een druppelteller en amandelolie.



Geen opmerkingen: