zondag 21 februari 2016

mijn favoriete tuinboeken

In een blog van AnneTanne, hier, las ik over haar tuinboekenbibliotheek.
Ze deed een oproep: vertel meer over je lievelingstuinboek, of je tuinboek van de maand.
Ik ben mijn boekenkasten aan het opruimen (binnenkort meer hierover) maar enkele tuinboeken blijf ik zeker behouden.  Een naslagwerk van Reader's Digest, ooit voor een euro in een afgedankte bibboekensale gekocht, en twee mooie tuinboeken waar ik graag doorheen blader.

1.John Seymour - Gezond eten van eigen tuin


In zelfvoorzienende kringen is John Seymour vooral gekend voor zijn boek "Leven van het land". Dat werd een cultboek - het is nog steeds zeer gegeerd onder DIYers. Ik vind "Leven van het land" prachtig, maar de info die er in staat is vaak erg beknopt. Ik denk dat het boek mee zo "cult" is geworden omwille van de prachtige tekeningen die er in staan.
Ook bij Gezond eten van eigen tuin, dat veel minder bekend is, en dat ik in de kringloop op de kop kon tikken, staan prachtige illustraties. Van groenten en fruit, hoe ze er boven - en ondergronds uitzien. Van gereedschap, van nuttige en schadelijke insecten, van hoe je paden moet aanleggen, van de tuin in elk jaargetij.
Ook is er een hoofdstuk conserveringsmethoden, over hoe je je tuinoogst bewaart.

2.Peter Bauwens - De  nieuwe moestuin

Dit boek vind ik heerlijk om door te kijken - het biedt inspiratie en ideeen door de vele tips en vooral door de prachtige fotografie. De stijl van Peter Bauwens is heel typisch: superkleurrijke groenten en fruit tegen een felwitte achtergrond. Je leert heel wat nieuwe groenten kennen dankzij dit boek, en andere leer je meer waarderen, omdat ze er zo intens mooi uitzien op de plaatjes.



Het is een vrij recent tuinboek. Van Peter Bauwens besprak ik zijn "Groenten in de hoofdrol" hier.
Vooral het hoofdstuk "thematuintjes" in De nieuwe Moestuin geeft mij inspiratie. Hier lees je over hoe je een oosterse moestuin, een moestuin met vaste groenten, een moestuin op kleur... Voor kinderen, enzovoort, zou kunnen inrichten.

Twee ideale boeken om in de winter, als het buiten guur en donker is, binnen door te bladeren!

2 opmerkingen:

AnneTanne zei

'Leven van het Land' kende ik inderdaad dertig jaar geleden al, en heb ik nu in een nieuwere versie in mijn boekenkast staan. Maar het boek dat je hier voorstelt, ken ik nog niet. Genoteerd dus, voor mijn volgende strooptocht in tweedehands boekhandeltjes.

En de boeken van Peter Bauwens zijn inderdaad juweeltjes. Ook dit heb ik niet, maar wel verschillende anderen uit de reeks.

Krol zei

Iets voor je verlanglijstje :)