zondag 27 maart 2016

Hoe verminder je afval? Deel 1

Op de tonen van "Wat ruist er door het struikgewas", allemaal samen:

Waat ziiit er in mijn vuilniszaaaak, het is...

choquerend veel, eigenlijk!

Een van mijn goede voornemens voor 2016 is mijn afval proberen minderen.

Volgens Lauren Singer van de blog trash is for tossers, een jongedame die per jaar ongeveer een half bokaaltje aan afval heeft, moet je, als je je trash wilt verminderen, eens goed in je vuilniszak duiken.
Zien wat je weggooit, waarom.
En daarna analyseren.
Vol goede moed heb ik dus op 1 januari een Vuilnislijst op mijn afvalzakdeksel geplakt, een pen aan een veter eromheen gehangen, en mijn vriend gevraagd of hij elk item dat hij weggooide wilde opschrijven en nummeren.
Toen ik dit schrijf was het 22 januari, nog geen maand verder dus, en het papier is... al helemaal volgeschreven.
Daarom vond ik het tijd voor een Deel I van mijn poging tot afval verminderen.
Ondertussen hebben wij als oplossing voor plastic flesjes en zakjes ons allebei een Klean Kanteen aangeschaft, en dan nog eentje die de organisatie Sea First steunt - kwestie van twee goeie doelen in een klap.
Ook heb ik een linnen tas aangeschaft.  Tevoren nam ik altijd een "misschientje" mee, een plastic zakje dat ik misschien wel nodig zou hebben, maar nu wil ik plastic zoveel mogelijk bannen.  Een linnen zak blijft goed, plastic tas vergaat.
Lees meer over misschientjes in De plastic tasjes perversie.

En dan nu...
De inhoud van mijn afvalzak!  



1.Plastic verpakking toastjes
Nog van het nieuwjaarsfeest.  Oplossing?  Toastjes zelf maken.  Probleem?  Tijdgebrek...

2.Afsluitingsclip pakje koekjes, plastic verpakking van dezelfde koekjes
Ook van het nieuwjaarsdessert (pudding met rumrozijnen en een koekje), zelfde oplossing en zelfde probleem...

3. Theezakjesverpakking
Gekregen...  Lekkere thee, maar zelf droog ik meestal theekruiden uit de tuin of koop ik thee in papieren zakjes.

4. Plastic verpakking noten
(gekregen van mama met kerstfeest)
Alternatief: Als wij noten kopen, dan doen we dat meestal bij dat ene biowinkeltje waar je zelf noten naar believen kan scheppen en in bruine papieren zakken kan doen.  Ik besef dat ik me hierin niet rationeel gedraag, want ik koop een heleboel andere dingen wel in plastic verpakking, maar ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen om zo'n stom klein 200 g noten in plastic bakje te kopen.
Probleem: dat ene biowinkeltje waar je die zaken los kan scheppen, ligt in de stad.  Wij moeten er speciaal heen rijden als we noten zonder plastic verpakking willen.  Meestal combineren we zo n uitstap met bv een bezoek aan grootouders, vrienden, andere doelen in de stad, maar als we enkel hierheen rijden om boodschappen te doen, is de ecologische kost vrees ik even groot als de plastic verpakking.  Met de bus gaan is een optie, maar dan komen we weer bij probleem Tijdsgebrek uit, want omdat grote hoeveelheden zwaar wegen zouden we onze boodschappen dan in verschillende
keren moeten doen.

5.Plastic verpakking vegan worstjes x 3
Alternatief: zelf worstjes/balletjes maken, idealiter met vrienden, zoals bij ons Bal Populaire, waarbij we samen kwamen om balletjes en burgertjes in het groot te maken, die we dan verdeelden en elk thuis invroren.  Healthy fastfood!  Probleem: tijdsgebrek en... de diepvriesdoosjes zijn gemaakt van... plastic, jawel.

6. Lenzenverpakking uit plastic
Ik draag maandlenzen.  Alternatieven bestaan, maar ik wil ze niet.  Ten eerste zou ik constant een bril kunnen dragen, maar ik krijg hoofdpijn van dat stuk dat op je neus leunt, en van het feit dat niet je hele beeld "correct" is.  Ten tweede zou ik mijn ogen kunnen laten laseren in het ziekenhuis.  Maar ik vind dat een heel enge operatie...  Ten derde bestaat er zoiets als spiertraining voor je ogen, waardoor je weer normaal zou kunnen leren zien.  Het is een techniek uit India.  Heel interessant, maar dat alternatief brengt mij weer bij het probleem van tijdsgebrek: ik heb geen zin om elke dag oogoefeningen te doen...

7. Plakker x 3
Met mijn knie tegen de muur gestoten...  De plakker bestaat ten dele uit plastiek.  Een alternatief zou kunnen zijn: een papje van kruiden.  Ik ben er zeker van dat er genezende kruiden bestaan voor dit soort dingen.  Alleen...  Zo kan ik niet naar mijn werk fietsen, en met de plakker wel...

8. Plastic verpakking aardappels 5 kg x 2
Alternatief: een lokale bioboer zoeken.  Eigen aardappelen telen.  Dat doen we al, maar niet genoeg voor een jaar voorraad...

9. Plastic verpakking tofu
Alternatief: zelf tofu maken.  Doen we, soms.  Probleem: tijdsgebrek...

10. Plastic verpakking hondenkoekjes
Gekregen.  Alternatief: los kopen, of zelf maken.  Recepten in overvloed op het internet, vooral de combinatie pompoen haver pindakaas is een hit!  Ik ga hier zeker nog meer onderzoek naar doen.

11. Plastic omhulsel van sojaroom bricjes
Alternatief: zelf room maken.  Ik doe dat wel vaker, door sojamelk te verdikken met iets zoets en bv wat maizena.  Maar mn vriend vindt die room niet even lekker.

12. Tandfloss draad
Geen idee hoe je dit zou kunnen vervangen door iets duurzaams???

13.Plastic chocoladewikkel x een stuk of veel te veel ;)
Alternatief: zelf chocolade maken, wat ik ook effectief doe, maar ook het cacaopoeder en de agave zitten in een plastic verpakking... Probleem is hier vaak ook: tijdsgebrek en verleiding...

14. Plastic verpakking rijst x 2 van 500 g, & 1 van 1kg
Alternatief: bij de verpakkingsvrije winkel gaan shoppen.

15. Plastic verpakking zonnebloemolie 5 liter
Alternatief: glazen flessen.  Maar...  ik weet niet of glazen flessen zoveel ecologischer zijn.  Er kunnen er immers, vanwege het zwaardere gewicht, minder op een vrachtwagen worden geladen.
Alternatief 2: een glazen fles bewaren en bij de verpakkingsvrije winkel aanvullen.

16. Hondenles verpakking plastic
We wilden een langere leiband van 7 meter voor onze hond.  Deze zat in een plastic doos.
Alternatief: eentje los kopen in een andere winkel.  Probleem: tijdgebrek.

17. Plakband
Alternatief: naar het schijnt bestaat er papiertape, maar zou er ook doorzichtige eco plakband bestaan?

18. Vegan hondeneten in een plastic zak van 10 kg
Alternatief: zelf koken voor de hond.  Probleem: tijdsgebrek.  Misschien kan ook hier op termijn een verpakkingsvrije winkel helpen...

19. Tube champignonpate
Alternatief: zelf maken.  Zoek in deze blog op "broodbeleg" en je vindt een heel aantal receptjes.  Maar je ziet, ook wij zwichten (best wel vaak) voor de verleiding en voor het probleem van tijdsgebrek...

20. Yofupotje
Alternatief: zelf maken.  Het probleem: ik eet niet elke dag yofu, en dus heb ik soms een starterscultuur nodig uit de winkel.  Oplossing: verpakkingsvrije winkel.

21. Folie onder dopje sojamelk.
Alternatief: zelf maken (zie eerste stappen van zelf tofu maken). Probleem: tijdsgebrek.

22. Lucifers
Gekregen, ooit.  Alternatief, iemand?

23. Plastic verpakking soja steaks
Alternatief: alweer zelf maken, alweer beter onze tijd indelen

24. Maismeel 500 g plastic verpakking X 2
Alternatief: verpakkingsvrije winkel.

25.Kapotte en lege balpennen
Gekregen.  Ik heb vullingen voor mijn vulpen gekocht, omdat onze gekregen balpennen bijna op waren, maar ook die vullingen zitten in een plastic omhulsel.  Naar het schijnt bestaan er wel ouderwetse pennen waarmee je inkt uit een glazen bokaal als het ware kan opslurpen.  Wie er meer over weet, laat het alsjeblieft weten!

26. Lege vulpenvullingen
Zie hierboven.

27. Plastic bakje van afhaalmaaltijd, nadien gerecycleerd tot diepvriesbakje, nu stuk
Alternatief: eigen potjes meenemen naar de afhaal, meer zelf koken

28. Hoesje Agenda
Heeft mijn vriend gekregen van zijn werk.  Zelf gebruik ik een gratis papieren agendaatje.

29. Oude cdrom
In het digitale tijdperk worden cdroms schaarser...

30. Medicijnenfolies
Mijn vriend had een ontsteking aan zijn knie, moest daarvoor ontstekingsremmers nemen, zelf moet
 ik tabletjes innemen voor mijn maag (ontsteking tegengaan).  Door de band zijn wij allebei kerngezond, deze medicijnen zijn tijdelijk.  Ik weet niet of er een alternatief hiervoor zou kunnen bestaan... In India werden pillen e.d. per stuk verkocht - zo wordt er alvast minder weggegooid...

31. Plastic omhulsel van 6 blikken tomaten
Alternatief: zelf tomaten inmaken in glas.  We hopen op een goed tomatenjaar in 2016, de afgelopen 2 jaar hebben we niet zo n giga oogst tomaatjes gehad, helaas.  Maar als je nu zelf geen tomaten kweekt - zou de verpakkingsloze winkel dit ook aanbieden?  Het blik waarin de tomaten zitten vind ik op zich niet zo n probleem.  In Belgie wordt dat apart opgehaald, het is recycleerbaar.  Maar hoe kan je die blikken makkelijk vervoeren zonder dat er plastic aan te pas komt?  Losse blikjes in kartonnen dozen aanbieden?

32. Plastic emmer kokosolie (2,5 l)
Dit vind ik ook zo n moeilijke.  Ik weet dat er kokosolie in glazen bokalen bestaat van 2,5 dl.  Maar volgens mij is het qua eco voetafdruk niet beter om kleine hoeveelheden in glas, dan grote hoeveelheden in plastic te kopen.  Glas weegt veel zwaarder, waardoor het meer energie kost om het te vervoeren.  Nog grotere emmers, misschien?  Verpakkingsvrije winkel?
Ik ken iemand die nooit olie of boter gebruikt.  Uien stooft hij bv in water.  Maar voorlopig zie ik mezelf niet zonder kokosvet kunnen...

33. Plastic doosje umeboshi pruimen
Hier ben ik gezwicht voor de lagere prijs van de plastic verpakking umeboshi tov de glazen bokaal.  Opnieuw, hetzelfde probleem: zwaar glas versus plastic.  Wat is nu beter???
Zelf pruimpjes inmaken...  Of ook weer: de verpakkingsvrije winkel.  Ik ga dit nu afkorten tot VVW!

34. Overbodige klantenkaarten na opruiming portefeuille
Veel van die dingen heb ik gewoon gekregen.  Alternatief: assertiever nee zeggen als men me zo n
kaart aanbiedt.  De eco organisaties waar ik bij ben (Eva en Velt) hebben een kartonnen kaart.

35. Plastic verpakking vegan whimzee hondenkauwtjes
Ons hondje is dol op die kauwdingen, met name op de egelvormige!  Vaak verkopen dierenwinkels deze kauwspullen op basis van aardappelzetmeel ook los...

36. Folie 10kg Amicat vegan kattenvoer
Alternatief: voor zover ik weet, geen.  VVW, ooit?

37. Bus eco-afwasmiddel
Die is van mijn vriend afkomstig, want ik was af met sodakorrels (hij ziet dat niet zitten).  Maar ook de soda wordt verkocht in doorzichtige plastic verpakkingen.  VVW?

38. Plastic dopje van gekocht bio fruitsap
Deze hadden we nog liggen, maar tegenwoordig maken we ons sap zelf, via de stoomsapextractor!  Maar wat als je nu zelf geen fruit kweekt?  Zou de VVW ook tapbaar fruitsap hebben?  Ander alternatief: glazen flessen, met meteen weer het glas vs plastic probleem...

39. Plastic verpakking Udon noedels 250 g
Udon is zoooo lekker.  Ik weet ook nog niet hoe je het zelf zou kunnen maken, ik ga dat eens uitzoeken.  Alternatief: VVW!

40. Leeg vitamine B12 potje plastic
Alternatief: een glazen potje?  VVW?

41. Bakpapier
Eigenlijk komt dit weer neer op tijdsgebrek en verleiding.  In principe kan je perfect zonder bakpapier werken (dan moet je gewoon je ovenplaat inolieën) maar dan heb je natuurlijk meer afwas en werk.  Ook zou je kunnen kiezen voor herbruikbare bakfolie.  

42. Groene linzen plastic verpakking 500 g
VVW!

43. Verpakking Rozijnen 1kg plastic
VVW!

Conclusie
23 afvalitems hebben met eten en drinken te maken, dat soms gekregen was, en waarvan een heel deel zonder verpakking bij de VVW zou kunnen gehaald worden, als we zo n uitstapje combineren met nog andere boodschappen.  Een lokale bioboer voor patatten zou tof zijn.  Een heleboel etenswaren zouden we zelf, zonder of met veel minder verpakking kunnen maken, als we het samen doen, en of onze tijd beter inrichten. Op naar Afval Verminderen Deel 2!
Ps heb jij nog andere oplossingen? Ik hoor ze graag!















 

10 opmerkingen:

Judith zei

Wat tof dat je deze lijst deelt. Veel dingen (zoals chocoladeverpakkingen) zijn erg herkenbaar als probleem 😉 Voor een aantal dingen heb ik wellicht wat tips, al moet je misschien even verifiëren of dit in jullie geval mogelijk is. Lucifers, zo heb ik begrepen, kun je composteren. Wat afwasmiddel betreft: als je Ecover gebruikt, kun je misschien een navulpunt vinden bij jou in de buurt. Of een verpakkingsvrije winkel inderdaad. Misschien dat er ook wel een brigade van Terracycle in de buurt is. Zij recyclen balpennen, dus die zou je daar moeten kunnen inleveren. En als je wat anders wil gebruiken dan heb je gelijk, want er bestaan inderdaad vulpennen met een reservoir dat je bij kan vullen, zodat je ook het afval van de vullingen niet meer hebt.
Heel gaaf dat je hier zo mee begint. Ben benieuwd naar deel twee en naar je oplossingen voor het afval dat je hier hebt genoemd!

Krol zei

Dankjewel voor de tips Judith! Als je nog meer info hebt over die hervulbare pen hoor ik er graag van!

Anoniem zei

Ik probeer ook mijn afval te minderen en maak bepaalde dingen zoals seitan, brood, beleg enz zoveel mogelijk zelf. Wat mij stoort is dat het navullen van bv ecover in de natuurwinkel duurder is dan bv liter flessen te kopen in supermarkt. Grootverpakkingen van bonen, rijst, noten zijn meestal duurder dan zakjes van 1/2 kilo. Een mailtje aan een supermarkt met de vraag of ze eens zouden kunnen nadenken over verpakkingen en die i.p.v. te vermeerderen te verminderen lokt helaas geen reactie uit. Misschien moeten we met z'n allen de verpakking daar laten i.p.v meer te betalen voor minder verpakking (vb.bio bananen met plastic uit de supermarkt kosten 30 cent minder dan bio bananen zonder plastic uit de natuurwinkel). Het is maar 30 cent maar alles bij mekaar loopt het wel op. Het verpakkingsprobleem zou aan de oorsprong moeten aangepakt worden. Momenteel kunnen we echter niet anders dan zoveel mogelijk zelf te maken en afwegen of maar wat meer betalen voor minder verpakking.

Krol zei

Helemaal mee eens! Maar denk niet dat mailtjes naar supermarkten niks teweegbrengen. Supermarkten hebben last van stevige concurrentie en zullen inspelen op de vraag van consumenten. Hoe meer vragen ze krijgen, hoe beter.
Wij zijn nu bezig met in bulk bestellen bij onze lokale biowinkel. Meestal komt dat goedkoper uit. Je moet dan wel de opslagplaats hebben... (Meer hierover binnenkort in Oplossingen).
Ik heb een drietal keer aan de uitgang van een grote supermarkt alles overgeladen in mijn eigen bakjes en het plastic ter plaatse (in hun vuilbak) weggegooid. Ik schrok telkens van de grote hoeveelheid plastic. Maar dit vraagt veel voorbereiding en energie, en het heeft idd pas effect als echt veel mensen het doen. Ik heb ook gehoord van carrot mobs die tesamen gingen winkelen en dan tesamen hun afval weggooiden - voor een duidelijker effect naar de supermarkt toe.
Persoonlijk vind ik het nu echter een beter idee om bij mn lokale biowinkeltje bulk te bestellen. En wie weet, als jij dat ook doet bij jouw lokale winkeltje, kan je misschien een korting afdingen? Voor het biowinkeltje betekent een grote bestelling immers ook iets positiefs: een grote verkoop in één keer, daar willen ze vast aan meewerken, zeker als je vriendelijk je afvalverminderingsplannen aan hen uitlegt!

Huldra zei

Zonder zo´n uitgebreide analyse van mijn afval ga ik er vanuit dat het merendeel ervan verpakkingsmateriaal is. Dat te verminderen lijkt me niet zo eenvoudig. Papier daarentegen daar moet ik nog heel wat winst kunnen behalen. Overgaan tot alles digitaal noteren lukt me gewoonweg niet, ik schrijf te graag met de hand. Maar minder moet kunnen. Een leuke uitdaging voor april!

Krol zei

Dag Huldra, ik vond die analyse voor mezelf wel interessant, ik wist (of wou niet weten) niet hoeveel voedingsgerelateerd plastic ik weggooide... Ben best geschrokken, voor mij was het dat duwtje in de rug dat ik nodig had om er iets aan te doen.
Papier heb ik niet meegerekend, omdat dat opgehaald en gerecycleerd wordt. Ik schrijf ook heel graag met de hand, maar gebruik bijna nog uitsluitend kladpapier dat al langs 1 zijde bedrukt is. Succes met het verminderen!

Anoniem zei

Ik word er soms gek van als ik zie hoeveel afval we hebben. We sorteren dan wel heel veel, maar dan blijft het nog een grote afvalberg. De dichtstbijzijnde verpakkingsvrije winkel ligt voor ons op 45 km en dat is uiteraard te ver om even te gaan winkelen... (en geeft ook weer uitstoot, want als ik ga winkelen lukt dat niet om mee te sleuren naar en op de trein). Zelf dingen maken is inderdaad vaak een oplossing, maar tijdsgebrek vormt bij ons dan ook een probleem. En wat ik zoo ontzettend vervelend vind, is dat bio groenten / fruit heel vaak in plastic wordt ingepakt in de supermarkt :/
Tot daar mijn rant.. Maar ik snap je dus!

Krol zei

Voor ons is de VVW ook te ver om regelmatig naartoe te gaan. Ik heb in de colruyt eens gevraagd naar het waarom van al dat plastic rond bio(per mail), ze zeiden dat het was om bio te kunnen onderscheiden van "gewone" (bespoten dus) groenten en fruit: pffff! Maar on the bright sideprobeer ik dan maar te denken dat er meer en meer mensen bio kopen, dus uiteindelijk zal het plastic wel slinken!

marjo zei

Zoveel verpakkingsmateriaal! Heel herkenbaar! Wij gebruiken nog veel meer verpakkingsmateriaal: voor groentes (kopen we veel in de supermarkt), blikken tomaten of bonen, mais (ook een stukje gemak en daarnaast gebrek aan tomaten en mais in de tuin), melk en yoghurt, kaas, enz.
Wat ik wel doe: zelf wasmiddel maken voor de wasmachine. Kost bijna niets (een stuk schoonmaakzeep is genoeg voor 100 liter wasmiddel ofzo (weet het niet precies uit mijn hoofd, maar wel voor heel veel liter iig) en je kunt je ecover flessen gebruiken om na te vullen. Goedkoop en (bijna) zonder afval.

Krol zei

Dag Marjo, bedankt voor je reactie! Wij maken idd ook al jaren zelf wasmiddel - dit scheelt heel veel aan geld en aan afval!