zaterdag 12 maart 2016

Positieve Vegan Vibes!

De afgelopen tijd werd ik echt vrolijk van een aantal nieuwsfeiten...



Eerst hoorde ik via de Groene Meisjes voor het eerst over tienermeisjes en vrouwen in allerlei uithoeken van de wereld, die bloggen over allerlei onderwerpen, vaak baanbrekende.
Blijkt dat heel wat van die tieners vegan zijn! Ze filmen wat ze eten, ze pronken met hun jeugdige schoonheid, ze reviewen hippe nieuwe vegan eethuisjes. En... ze hebben gigantisch veel succes!  De enorme impact die ze moeten hebben: fantastisch!  Toen ik een tiener was, had ik nog nooit het woord "vegetarisch" gehoord! Pas op mijn 18e kwam ik op reis een Schots meisje tegen dat categoriek vegetarisch at.
Zij heeft me in feite "ontwaakt" en doen nadenken. Dankzij haar ben ik vegetariër geworden, waardoor ik later dan weer volledig plantaardig ben gaan eten.
Ik ben zo blij dat tieners vandaag veel en veeeeeel meer toegang hebben tot informatie over het hoe en waarom en alle voordelen van veganistisch eten!

Daarna zag ik via Flipboard een artikel over hoe er steeds meer rappers en hiphoppers zich beginnen te outen als zijnde vegan, ook in hun lyrics. Als in: hee man, jij bent blind omdat je vitaminetekorten hebt!
Als je bedenkt wat voor een stoer en cool en macho imago hiphoppers en rappers meestal hebben, dan vind ik die vegan outing echt supergeweldig nieuws! Het betekent namelijk dat het clichee van de mannelijke man die barbecuet en die alleen grote hompen vlees eet eindelijk, eindelijk doorbroken is!
Echte mannen, zo suggereren de rappers nu, die eten vegan!
Het artikel linkte naar een clip waarin twee rappers vegan muffins maken. Bij de commentaren stonden heel wat positief bewonderende zaken, zoals: damn, these guys look good!

Ook las ik een artikel in Eva magazine over de jonge muzikant Ian Thomas, die met veel enthousiasme voor een vegan levensstijl heeft gekozen. Ik ken zijn muziek niet, maar na het lezen van het interview met hem werd ik helemaal blij. Ian komt uit een totaaaal andere leefwereld als diegene waar ik mij in bevind (hij is fotomodel, maakt popmuziek, doet mee aan tv programma's), en toch delen we blijkbaar dezelfde idealen! Ik was echt positief verbaasd om bij zo'n jonge gast "who's got it all" zo'n lieve, positieve levenshouding aan te treffen... Veel succes, Ian Thomas!

Tot slot was ik echt ontroerd door het artikel (ook via Flipboard gelezen) over een bijzonder koppel... Een vrouw was verliefd geworden op een veeboer in Texas. Ze trouwden, en zij trok bij hem in, op de boerderij. Al gauw begon ze interesse in de dieren te vertonen. De boer waarschuwde haar nog: stop met het zingen van liedjes voor die koeien, geef hen geen namen! Maar... het was "te laat."
Zijn vrouw had haar hart verloren aan al die lieve dieren, zodra ze besefte dat elk van hen een individu is. Het brak haar hart als ze de moederkoeien een week lang hoorde roepen om hun weggenomen kalfjes. Ze kon er niet meer tegen als de dieren opgeladen werden om geslacht te worden.
Ze begon vegan te eten, en ze vertelde haar man dat ze zo niet meer verder kon leven, hoeveel ze ook van hem hield. Ze stelde hem voor de keuze: scheiden, of het veebedrijf opgeven. Ze stelde hem nog een andere keuze voor: zij zou hem uitkopen. Ze zou alle koeien van hem overnemen en ze zouden het bedrijf kunnen veranderen in een dieren opvangtehuis.
Haar man verklaarde haar voor gek. Hij zei dat hij nog steeds van haar hield, en dat hij haar begreep, maar dat het onmogelijk was om haar wens te doen uitkomen, omdat er geen geld voor was.
Maar... wat hij niet wist, was dat zijn vrouw stiekem een facebook dagboek was beginnen bijhouden: journal of a vegan cattle farmer's wife. Duizenden mensen waren haar verhalen beginnen volgen. Om haar eigen liefdesleven en het leven van de koeien te redden had ze haar volgers gevraagd of ze haar met een klein bedrag konden steunen.
Ze haalde dankzij hun giften zoveel geld op, dat ze haar man's bedrijf kon overkopen!
Vandaag hebben zij een dierenopvanghuis met gelukkige koeien en andere dieren en zijn ze samen
nog veel verliefder dan ooit tevoren!
En omdat haar man dan ook maar de knoop heeft doorgehakt en plantaardig is beginnen eten, heeft hij alle positieve gevolgen van de dieetswitch opgemerkt. Hij is overgewicht verloren en voelt zich gezonder en fitter dan ooit!

Ik weet het, een vegan wereld is nog veraf. Maar er beweegt wat, er beweegt echt wat!!!

2 opmerkingen:

Desi zei

Ik krijg helemaal kippenvel van. Zo leuk dat er inderdaad zo veel beweging in de vegan wereld begint te komen.

Krol zei

He, wat leuk! Ik kende je blog nog niet, ziet er tof uit!