zondag 27 november 2016

Foto Overzicht #3: opruimen en glutenvrije pasta



Onze badkamer is bijna echt helemaal klaar! Waw, ik word telkens vrolijk van de kleurtjes!

We probeerden voor de eerste keer rode kool met appeltjes in te maken. Het lijkt gelukt! Bovendien maakten we het deze keer zonder suiker, gewoon de helft kool en de helft zoete jonagolds uit eigen tuin.


Ik was in een opruimbui. Ik heb een tijdje geleden de hele Marie Kondo methode doorlopen, maar papieren (brieven etc) opruimen en glazen potjes bleef ik maar uitstellen. Nu is het er dan eindelijk van gekomen! Mijn receptenmappen zijn helemaal netjes geordend nu (dat endometriose dieet dat ik nu volg gaf me een boost om eindelijk eens alle recepten die ik nooit ga maken weg te doen, en om de andere beter te ordenen. Ook heb ik mijn gigantische collectie glazen potjes gesorteerd, een massa onbruikbare naar de glasbak gedaan, en de overige netjes gestapeld in DUIDELIJK gelabelde dozen, zodat we ze nooit, echt nooit meer door elkaar heen gaan verzamelen! Heerlijk!



Sinds ik een endometriose dieet volg, maak ik zelf mijn chocolade. Ik had nooit tevoren notenboter gemaakt - dit bleek echt hypersimpel te zijn... en lekker! Ik maakte diepvries chocolade-cashewnotenboter pralines, die echt heerlijk waren. Ik probeerde ondertussen ook amandelboter (met kaneel): mmm, waarom heb ik dit nooit eerder gemaakt?!

Ik probeerde allerlei glutenvrije pasta-degen uit om zelf pasta te kunnen maken die ik nog mag eten. Hierboven zie je de enige redelijk goed gelukte: boekweit pasta. Nog niet helemaal op punt, maar de smaak was wel fantastisch lekker. Het experimenteren gaat verder!


Deze noedels van rijstmeel zijn fotogenieker dan de boekweitpasta, maar ze mislukten totaal! Ik probeerde ze rechtstreeks door een passe-vite en een garneerspuit in kokend water te duwen, en ze kwamen er gaaf uit, maar eens "gekookt" werd het een brij...

Een experiment dat WEL lukte: spruitjes uit eigen tuin gebakken met appel! Gebaseerd op dit recept en erg lekker. Dit maak ik zeker nog ns!

Ook lekker: in de oven gebakken patatjes, burgers op basis van haver en zuurkool, en gepofte rode bietjes, met een dressing van balsamico en gistvlok.



Ons zelfgemaakt wasmiddel was op. We maakten gelijk twee gigantische ketels - een voorraad waar we zeker een half jaar mee toekomen!


Onverwacht lekker: boekweit noedels (gekochte, deze keer,ik was het falende glutenvrije pastadeeg even helemaal beu) met geprakte gestoofde zoete aardappel en ui, provencaalse kruiden en een beetje zout. Ik mengde er umeboshi en haveryoghurt onder: delish! Ik maakte eerder al plantaardige yoghurt, maar toen ging het nog om soja-yofu. Nu ik geen soja meer eet, is mijn blik plots verruimd: blijkt dat je (heel makkelijk) zelf haveryoghurt, cashewyoghurt, quinoa, rijstmelk, hennepmelk, etc enzovoort yoghurt kan maken! Principe: je weekt je granen /noten een nacht in water met wat probiotica. De volgende ochtend blend je alles. Daarna laat je het onder een doek fermenteren tot het naar yoghurt ruikt.


Ook heel lekker: kikkererwten "omelet" met aardappeltjes, en gebakken pompoenpitjes gestoofd met ui en spinazie.



Tot slot kwamen we dit waterkamsalamandertje op zoek naar een winterslaapplekje op straat tegen bij de avondwandeling. We hebben hem netjes afgeleverd bij de vijver. Slaap lekker Salamander!










Geen opmerkingen: