dinsdag 20 december 2016

Product Bespreking: Hennephummus en Vegan Recept: Boekweitpannekoekjes met 'Winterse Mezze'

Product Bespreking: hennep hummus en Vegan Recept: Boekweit Pannenkoekjes met winterse Mezze: bietjes, bietenroom, hennephummus, wortelslaatje en tahindip

Huhhh, een product bespreking op De Zelfvoorzieningsbijbel???!!!?

---Een tijdje geleden raakte ik mijn job kwijt en schreef ik over bloggen en geld verdienen. Ik vind het lastig om bloggen met geld te combineren, maar tegelijkertijd ben ik helaas nog niet zo zelfvoorzienend genoeg dat ik geen inkomen nodig heb :)
Daarom zal je af en toe product besprekingen zien passeren op deze blog. Ik bespreek enkel dingen en of bedrijven waarvan ik vind dat ze een link met zelfvoorziening hebben, die fair, eco, lokaal, vegan of bio zijn.
Besprekingen van producten die ik opgestuurd kreeg of waar ik voor betaald kreeg, zullen steeds voorafgegaan worden door dit tekstje, zodat ze duidelijk herkenbaar zijn. Je kiest dan zelf of je het wil lezen of niet.
Mocht je vinden dat ik te commercieel word, geef een gil!---

Van De Hobbit, een vegan en bio bedrijf, mocht ik drie producten kiezen om iets mee te maken. Gisteren en eergisteren kon je lezen over gefermenteerde lupine-tempeh: lupeh, en over Mexicaanse taco's met hempfu (hennepzaad tofu) 'gehakt'.

Vandaag maak ik glutenvrije pannenkoekjes met een assortiment aan winterse mezze: wortelslaatje, bietjes, tahindip en hennephummusvan De Hobbit.

Ok, in mijn fantasie zag ik dus zo van die heerlijk sappige, grote, 'kant' achtige pannenkoeken, maar... het bleek maar weer eens dat ik nog niet gewend ben aan glutenvrij deeg! Sinds ik een endometriose dieet volg (zonder soja, gluten, suiker plus volledig plantaardig) heb ik al heel wat geleerd.

Dit deeg moet je dus eerder uitstrijken dan gieten, je moet je pan in het rond hellen en er rekening mee houden dat de pannenkoek dikker en kleiner zal zijn dan je gewoon bent met tarwedeeg. Te grote pannenkoeken breken helaas in twee als je ze omdraait.

Tip: Dit recept is heel vullend. Mocht je pannenkoekjes over hebben, dan kan je ze morgenochtend natuurlijk prima als heerlijk gezond en zoet ontbijt gebruiken!

Tip 2: omdat er zo veel kleine schoteltjes waren heb ik uiteindelijk alles door mekaar op mn bord gekieperd en heb ik heerlijk met mijn handen gegeten! Aanrader: lees hier over het hoe en waarom van zonder bestek eten!

Tip3: ik maakte een tahindip, die vrij zwaar bleek te zijn. Ik had er niet aan gedacht dat hummus eigenlijk vrij veel ingrediënten van de tahindip bevat: in feite is de tahindip bij dit gerecht dus optioneel.

Tip 4: maak eerst de mezze, dan pas de pannenkoeken!

Over de hennephummus: deze hummus is perfect als brood- (mja, in mijn geval, vanaf nu, maïswafeltjes en glutenvrije crackers :) beleg, maar hier gebruik ik het als dip. Ook kan je het als saus gebruiken, of als vulling, bv in tomaten en paprika's.

Ik vond de hennephummus minder smeuig dan ik gewoon ben, het is meer een soort vastere 'paté' en de smaak vind ik ook daarnaar toe neigen: dieper en voller dan kikkererwtenhummus, als die beschrijving ergens op slaat :), maar wel lekker en vullend.





Vegan Recept: Boekweit Pannenkoekjes met winterse Mezze: bietjes, bietenroom, hennephummus, wortelslaatje en tahindip

Nodig voor de pannenkoeken:(gebaseerd op dit recept, met enkele aanpassingen)
-1 c boekweitbloem
-1 en 1/4e c plantaardige melk, ongezoet
-snuf zout
-1 tl bakpoeder
-1tl baksoda poeder
-1tl appelazijn
-3 el water
-1 el gemalen lijnzaad
-kokosolie
Nodig voor de bietjes en de bietenroom
-3-tal bietjes
-water
-1 el maïsmeel
-snuf zout
-klontje kokosvet
-wat kookvocht van de bieten
-plantaardige ongezoete melk
Nodig voor de wortelsla
-2 wortelen, geraspt
-1 teentje look, geperst
-1 cm gember, geschild en geraspt
-appelazijn
-snuf zout
-zwarte peper
-komijnpoeder
Nodig voor de tahindip
-1tl mosterd
-1el tahin
-1el appelazijn
-2 el olijfolie
-snuf zout
-zwarte peper
Nodig voor de hennephummus
-1 pakje hennephummus :)
Hoe maak je de pannenkoeken?
1. Meng lijnzaad met water en roer.
2. Meng melk met appelazijn in aparte kom
3. Laat beiden minstens 10 minuten staan.
4. Meng in aparte kom bloem, bakpoeder en soda, zout.
5. Meng natte ingrediënten door droge: je krijgt een heel dik beslag.
6. Verhit wat kokosvet in een pannenkoekenpan.
7. Neem kleine beslaglepels deeg en probeer uit te spreiden.
8. Bak een 3tal minuten, tot de randen loskomen en je de pannenkoek kan bewegen.
9. Draai om en bak nog 2 minuten.
10. Hou warm tussen twee borden.
Hoe maak je de bietjes en de room?
1. Kook water.
2. Doe de bieten er in hun geheel in.
3. Zet n deksel op de pot en laat 40 minuten koken tot gaar.
4. Giet af, maar bewaar wat kookvocht voor de room.
5. Laat de bieten afkoelen.
6. Schil de bietjes en snij in blokjes.
7. Prak enkele blokjes apart in een kommetje.
8. Verhit een kokosklontje vet in een klein potje.
9. Doe het maïsmeel er in en roer voortdurend.
10. Blus met wat bietenkookvocht, roer tot het weer dik wordt en herhaal dan.
11. Giet er nu wat plantaardige melk bij en voeg de geprakte bietenblokjes toe.
12. Goed blijven roeren tot de room de gewenste dikte heeft bereikt.
Hoe maak je de wortelsla?
1. Meng wortelen, look, gember, peper, zout, appelazijn, en komijn in een kommetje.
Hoe maak je de tahindip (optioneel)?
1. Meng mosterd, tahin, peper en zout.
2. Doe appelazijn en olie erdoor.
Beleg je pannenkoek!
*Schik bieten, room, hennephummus, tahindip en wortelsla in kommetjes.
*Bestrijk de pannenkoek eerst met hennephummus. Dan volgt een laag tahindip. Daarna: wortelsla. Vervolgens: bietenblokjes, met daarover room.
Smakelijk!

Nog wat foto's:




 Bakpogingen met glutenvrij deeg.

 Zo'n leuke kleurtjes!


  De pannenkoek wordt belegd.


 En opgerold. Mjam!

Geen opmerkingen: