vrijdag 20 januari 2017

Product Bespreking: Bron Coucke Mandoline en Vegan Mandoline Recepten en Ideetjes

Product Bespreking: Bron Coucke Mandoline en Vegan Mandoline Recepten en Ideetjes

Huhhh, een product bespreking op De Zelfvoorzieningsbijbel???!!!?

---Een tijdje geleden raakte ik mijn job kwijt en schreef ik over bloggen en geld verdienen. Ik vind het lastig om bloggen met geld te combineren, maar tegelijkertijd ben ik helaas nog niet zo zelfvoorzienend genoeg dat ik geen inkomen nodig heb :)
Daarom zal je af en toe product besprekingen zien passeren op deze blog. Ik bespreek enkel dingen en of bedrijven waarvan ik vind dat ze een link met zelfvoorziening hebben, die fair, eco, lokaal, vegan of bio zijn.
Besprekingen van producten die ik opgestuurd kreeg of waar ik voor betaald kreeg, zullen steeds voorafgegaan worden door dit tekstje, zodat ze duidelijk herkenbaar zijn. Je kiest dan zelf of je het wil lezen of niet.
Mocht je vinden dat ik te commercieel word, geef een gil!---

Vrienden van mijn ouders beslisten een tijd geleden om hun succesvolle brasserie te sluiten, om te verhuizen naar Frankrijk en om daar een b&b te openen. Ze hielden een uitverkoop van hun restaurantspullen, en omdat ik 'dochter van' ben, mocht ik als een van de eersten tussen hun spullen kiezen!
Ik vond daar zaken waar ik al jaren naar op zoek was (ik verkies tweedehands boven nieuw, wanneer het even kan), zoals een citroenzesteur, grote metalen kommen, en leuke bakvormen!
Tussen de keukenspullen vond ik tot mijn grote vreugde ook... een echte Bron Coucke Mandoline.


Bron Coucke is de keizer onder de mandolines! Deze professionele mandoline bestaat uit één stuk, maar bevat drie verschillende soorten messen die je zo kan combineren dat je frietjes, schijfjes, wafeltjes, julienne-reepjes en nog veel meer fantastietjes uit groenten en fruit kan snijden.


De mandoline is een prachtstuk: gaat jaaaarenlang mee, is uit metaal gemaakt en dus duurzaam: je hebt er geen stopcontact voor nodig.






Ik was dus superblij! Ik probeer meer rauw eten in mijn keuken te integreren, en ik vind het dan bijzonder fijn als ik groenten in gekke vormpjes kan snijden.

Er was alleen één maar: de mandoline was heel erg oud en heel erg intensief gebruikt (ah ja: voor een restaurant!). Het centrale blad (om groenten en fruit in schijfjes te snijden) kan je apart scherpen, maar de gekartelde en gegolfde mesjes kunnen er niet af, en na meerdere generaties van gebruik waren ze bot geworden. Zo jammer dat die gekartelde messen niet herscherpt kunnen worden... Lees in dit verband ook Ode aan de Scharensliep.

Bij Bron Coucke waren ze zo vriendelijk om me een gloednieuwe Professional Bron Coucke op te sturen!!!
In deze post vertel ik je over wat je met zo'n toestel allemaal kan.

Waar kan je een mandoline voor gebruiken?

-Om groenten en fruit makkelijk en snel in vormen te snijden die goed drogen. Zelf gebruikte ik de Bron Coucke al om schijfjes peer en appel te drogen in mijn droogoven, evenals courgette-chips. Denk ook aan: kiwischijfjes, banaan, aardbei, radijs, ...

-om zelf zuurkool mee te maken

-om allerlei andere groenten in gelijkmatige schijfjes of frietjes te snijden en dan te fermenteren

-om heeeeel erg flinterdunne schijfjes te snijden van bv bieten, courgettes en portobello paddenstoelen, zodat je er vegan carpaccio mee kan maken! Je maakt dan een saus van citroensap (of sinaasappelsap), zeste, zout, en smaakmakers als verse en gedroogde kruiden, olijfolie, kappertjes, azijn, ...waar je de groentenschijfjes in laat marineren. Très chique!

 Wat foto's van rode bieten-carpaccio, ter inspiratie. Ik ben dol op de prachtige rode kleur!





Een schelletje rode biet: flinterdun!


Aaah, ik bloed! Gesneden! Nee hoor - flauw grapje: dit is bietensap! Maar wees gewaarschuwd: de messen zijn echt vlijmscherp. Snij nooit je groenten of fruit in een mandoline zonder "guard" hulpstuk, of zonder beschermende metalen handschoen.

-Om zelf chips mee te maken, niet enkel van aardappelen, natuurlijk, maar ook van: courgettes, pompoen, rode biet, wortel, zoete aardappel, aardpeer, ...

Zoete Aardappel en Knolselderchips met burgers.

-Om verticale aardappel-ovenschotels mee te maken: zo mooi! (N.B.: het gelinkte recept is niet vegan, maar je kan heel makkelijk de room en de boter door plantaardige alternatieven vervangen!)

-Of wat dacht je van deze kleurrijke vegan tian met schijfjes courgette, wortel, ...Uiteraard passen zulke verticale groentenschijfjes ook mooi en lekker op taartenbodems!
Op de foto een winterse tian: uien en look in tomatensaus onderaan, en erbovenop schijfjes wortel en raap. 
-Appelrozen op taarten: supermakkelijk en een lust voor het oog! Maar ook aardappel-roosjes bestaan...

-Om vegan gratin dauphinois mee te maken


Lekker romige gratin dauphinois, hier met een bieten/cashewslaatje.

-Rösti maken is met een mandoline een leuk karweitje dat zo klaar is! En wist je dat je niet alleen van aardappelen, maar ook van zoete aardappelen, courgette, aardpeer, ... vegan rösti kan maken?


Rösti met zuurkool en aardappel in de oven.


-Heel eenvoudig, heel lekker: frietjes! Net zoals chips kan je frietjes van allerlei groenten maken, niet enkel van aardappelen.

-Makkelijke vegan hondensnacks: zoete aardappelschijfjes en pompoenchipjes! Onze hond eet vegan, lees hier waarom, en hier over onze ervaringen daarmee en tips en een receptje voor een gezonde kauwstaaf. Ze is dol op een taai schijfje om te kauwen.

-Lasagne vind ik overheerlijk, maar ik eet op dit moment geen gluten. Ik ben verzot op courgettelasagne, waarbij je schijven courgette als lasagnebladen gebruikt: gezond, origineel en lekker!

-Ook voor gezonde wraps en roll-ups...

Waar gebruik jij een mandoline voor? Heb je een favoriet recept?

Geen opmerkingen: