zondag 12 februari 2017

Product Bespreking: Fungipop van Permafungi: hoe kweek je zelf oesterzwammen?

Product Bespreking: Fungipop van Permafungi: hoe kweek je zelf oesterzwammen?

Huhhh, een product bespreking op De Zelfvoorzieningsbijbel???!!!?

---Een tijdje geleden raakte ik mijn job kwijt en schreef ik over bloggen en geld verdienen. Ik vind het lastig om bloggen met geld te combineren, maar tegelijkertijd ben ik helaas nog niet zo zelfvoorzienend genoeg dat ik geen inkomen nodig heb :)
Daarom zal je af en toe product besprekingen zien passeren op deze blog. Ik bespreek enkel dingen en of bedrijven waarvan ik vind dat ze een link met zelfvoorziening hebben, die fair, eco, lokaal, vegan of bio zijn.
Besprekingen van producten die ik opgestuurd kreeg of waar ik voor betaald kreeg, zullen steeds voorafgegaan worden door dit tekstje, zodat ze duidelijk herkenbaar zijn. Je kiest dan zelf of je het wil lezen of niet.
Mocht je vinden dat ik te commercieel word, geef een gil!---

Product Bespreking: Fungipop van Permafungi: hoe kweek je zelf oesterzwammen?

Als aspirerend zelfvoorziener ben ik erg trots op het fruit en de groenten die we in eigen tuin met succes weten te kweken. Tijdens de winter mis ik dat hele groeiproces. Ik probeer dan altijd kiemen te doen groeien (met wisselend succes) en blader verlangend door de zaadpakjes voor volgend tuinseizoen.

Ik ben altijd al heel gefascineerd geweest door zwammen en paddenstoelen. Ze groeien zomaar in het wild (op magische manier). Ze zijn eetbaar (voor wie er wat van kent), zelfs geneeskrachtig. Ze zijn mysterieus. Het idee dat je zelf paddenstoelen kan kweken in huis en tuin vind ik echt te gek!
Superleuk om in de winter (en tout-court) te zien hoe ze groeien.

Er bestaan tegenwoordig heel wat bedrijfjes waar je een paddenstoelen-kweekset kan kopen. Veel van die kits bevatten mycelium (sporen) van oesterzwammen, en ze groeien op koffiedik of geïnocculeerd zaagsel.

Twee nadelen ondervind ik bij dat soort van kits:

1) Ik drink geen koffie.

2) Na enkele vluchten (paddenstoelenoogsten) heb je het gehad. Dan moet je opnieuw zo'n kit kopen.

Bij Permafungi, een tof bedrijf uit Brussel, pakken ze het anders aan.
Naast traditionele paddenstoelekweekkits met prachtige soorten gele en roze en gewoon grijze oesterzwammen bieden zij ook de Fungipop aan.
De Fungipop is een kweekset meer gericht op "zelfstandigheid", zoals het op de website beschreven staat. Mijn oog bleef uiteraard hangen aan dat woordje.
Wat is er zo autonoom aan de Fungipop? Je bestelt een kweekkit, waarvoor je zelf het substraat (groeimedium, in dit geval koffiedik) produceert. Dat is al behoorlijk zelfvoorzienend! Maar nog beter is, dat als je groeimedium een keer uitgeput is, je niet opnieuw een hele kweekkit moet bestellen: je koopt dan gewoon een pakje paddenstoelenbroed!
Voor een zachte prijs kan je zo "tot in de eeuwigheid" doorgaan met je afval tot voedsel te recycleren en in je eigen keuken paddenstoelen te kweken!
Permafungi heeft al talloze prijzen gewonnen voor hun innovatieve, milieuvriendelijke producten. Terecht: het is super dat zij het koffiedikafval van talloze lokale resto's weten om te zetten in heerlijk, voedzaam, plantaardig eten! 

Bleef als moeilijkheid voor mij nog over: het koffieprobleem.

Van Permafungi mocht ik uitproberen of oesterzwammen ook thee lusten: dankjewel!

Zie je, koffiedik is als groeimedium ideaal. Of je het nu leuk vindt of niet, de lucht rondom ons zit boordevol schimmelsporen. Als jij oesterzwammen wil kweken, zal je die oesterzwamsporen voordeel moeten kunnen bieden ten opzichte van de andere sporen die zich in de lucht bevinden. Je kan in principe alles qua substraat aan oesterzwammen aanbieden - they will grow on anything, even off the side of your tv, if you let them - zoals iemand op een forum opmerkte.
Maar het probleem is: alles wat je aanbiedt, zit al vol met sporen van andere schimmels. Je oesterzwammen zullen het niet halen...
Tenzij... je het groeimedium kan pasteuriseren. En koffiefik is daarvoor ideaal: het is fijngemalen, en het heeft lange tijd in kokend en heet water gezeten. Het bevat nog genoeg voedingsstoffen, maar amper nog andere schimmelsporen.
Wat als je nu nooit of amper koffie drinkt? Wat is er vergelijkbaar met koffiedik? Juist: thee!

 's Morgens gooi ik gewoon een kleine lepel groene thee in een tas en giet ik daar kokend water overheen. De losse blaadjes die achterblijven, giet ik dan in mijn Fungipop (eens ze afgekoeld zijn, uiteraard). Regelmatig zet ik een thermos kruidenthee, en eens op kieperde ik de door de thermos langdurig gepasteuriseerde kruiden bij het mycelium.
Soms is het handig om ineens veel voeding te geven. Daarom ben ik af en toe wel koffiedik gaan bijhalen, in een plaatselijk restaurant. Daar vonden ze het best leuk om bij het kweken van mijn zwammen van dienst te kunnen zijn!
En de Fungipop ging ook mee op familieweekend - daar mocht hij genieten van ettelijke filters koffie! Een beetje een braaf en stil huisdier, die Fungipop!

Voor alle groeispecificaties, extra uitleg en handleidingen, klik hier.

Met foto's wordt het wat duidelijker:


De inhoud van het FungiPop pakket: handleiding, waterspray-flesje, emmer met deksel en groeigaatjes, met oesterzwam-mycelium geïnocculeerde zaadjes, en (vind ik persoonlijk wat overbodig) een zakje om geoogste paddenstoelen in te doen.
Hier zie je de zaadjes (ik denk dat het mosterd of iets dergelijks is) die de sporen van de oesterzwammen bevatten.

Ik haalde gelijk een hele emmer koffiedik bij een plaatselijke brasserie, maar je hebt lang niet zo veel nodig, ontdekte ik gaandeweg.
Het zaad wordt uitgespreid in de emmer. Tevoren heb ik de emmer uitgewassen met kokend water.

Na enkele dagen: het zaad is bedekt met koffiedik, maar ik had een veel te dikke laag koffiedik erover gegoten. Gevolg: er komen concurrerende schimmels meedoen. Op de foto zie je de juiste champi-schimmel in het midden en links (de pluizige witte), en de foute concurrentieschimmel in groen-grijze vlekjes over het hele oppervlak. Ik ontsmette een lepel met kokend water, en schepte zoveel mogelijk foute schimmel er af. De dagen erna gaf ik een veel minder dikke laag voedsel. 
Hier zie je: losse linde thee blaadjes, groene thee blaadjes, en een theezakje (bio en fairtrade-thee, zonder metalen nietje) - de oesterzwammen lusten het blijkbaar allemaal!


 De emmer zit vol en hier zie je baby-champignonnetjes die aan de opening komen piepen! Super schattig!


 Na twee dagen zijn ze al giga gegroeid! Fascinerend!
Na drie (drie!!!) dagen!

Klaar om te oogsten!


 Zo heb je een idee van de grootte.
 De pan in - ik wou de smaak zo puur mogelijk proeven, dus dit is zonder kruiden.
 Als overheerlijke eiwitbron bij een verder heel simpele maaltijd (gekookte wortel, patatten, stoofschoteltje van witte kool en ui met kruiden): de oesterzwammetjes smaakten echt fantastisch lekker!

8 opmerkingen:

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Wat leuk zeg! Ik zit al langer met het idee om paddenstoelen te kweken om zo'n boomstam in onze bostuin, maar dit is ook tof!

Krol zei

Zeker doen! Wij hebben ook al geprobeerd met berkenstammetjes en shitake, maar dat is helaas niet gelukt. Naar het schijnt kan je het broed heractiveren door de stammetjes te "schudden" of ze in water te laten weken, maar dat hebben we hier nog niet geprobeerd...

Saskia zei

Wauw ziet er gaaf uit zeg, lijkt bijna wel gephotoshopt die gigantische zwammen uit dat emmertje!

Krol zei

Ik kan helaas niet met photoshop overweg,anders zouden de foto s op deze blog er wat beter uitzien:) Ze zijn echt echt!

Zjef zei

De Maks - superblogpost.

Edoch wel even een rechtzetting van de algemene misvatting dat oesterzammen een eiwitrijke voedingsbron zijn. Dat valt allemaal wel goed mee: Oesterzwammen bezitten zo'n 3% eiwitten (90% is water). Dit wil zeggen dat een persoon van rond de 70kg dagelijks zo'n 2kg oesterzwammen zou moeten verorberen om voldoende eiwitten binnen te hebben.

Paddestoelen zijn extreen gezond omdat ze een brom van vele gezonde nutrienten zijn, niet noodzakelijk omdat ze veel eiwitten bevatten.

https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=563

Krol zei

Bedankt voor de verduidelijking Zjef! Damn, ik dacht echt dat ze eiwitrijk waren. Aan de andere kant zie k t best zitten om er 2kg van binnen te spelen!

Marie zei

Grappig om te lezen. Ik ben ook bezig met oesterzwammen , moet nu minimaal 1,5 maand wachten ,staan nu ol koffiedik. Maar wist niet dat je ook teveel koffiedik kunt gebruiken. Ik heb zelf broed gemaakt van de stammetjes van gekochte oesterzwammen. Ik heb nog broed over en dat zal ik nu op jouw manier gaan doen. Bedankt voor de info!

Krol zei

Leuk! De stammetjes zijn bij ons helaas nooit gelukt, dat lijkt me echt mooi, als je buiten je eigen paddenstoelen kan gaan plukken!