zondag 5 februari 2017

Zelf Injera Maken

Zelf Injera Maken

Wow, had ik geweten hoe makkelijk het is om zelf injera te maken, dan had ik dit al veeeeeeel eerder gedaan!
Voor wie geen injera kent: boek nu onmiddellijk een bezoek aan een ethiopisch restaurant! Injera is superlekker gefermenteerd pannenkoekachtig glutenvrij brood gemaakt van teff, een soort glutenvrij oergraan. Let wel op: in Europa durven Ethiopische resto's ook tarwebloem door het deeg mengen, dus vraag het zeker na als je echt gluten intolerant bent.
Injera is ideaal als je je maaltijd met je handen wil eten, lees hierzoooo over de voordelen van met je handen eten! Maar het is ook gewoon lekker.
Heb je overschot? Je kan injera invriezen, zoals pannenkoeken. Of eet ze gewoon de volgende dag met iets zoets!
De uitleg is lang, maar laat dat je niet afschrikken: het is echt makkelijk! Ik begon met puur teff meel, maar aangezien dat erg prijzig is voegde ik gaandeweg meer en meer rijstmeel toe. Je kan in feite elk soort glutenvrij meel toevoegen: rijst, haver, maïs, boekweit, ... Maar om te starten is teff misschien het beste.
Ik inspireerde me op dit filmpje.

Vegan Recept: Zelf injera maken
=>Eerst maak je de Starter
Nodig voor de starter:
-1,5 c teff bloem (180 gr), nadien meer teff om te voeden
-2 c water
-zout
-kom
-keukenhanddoek
Hoe maak je de starter?
1.Meng teff en water in een kom.
2. Laat twee dagen onder een vochtige keukenhanddoek op kamertemperatuur staan.
3. Roer. Als het goed is, ruikt het een beetje gistig en kan je bubbels zien.
4. Voed de starter met 1/3e c teff en 1/2 c water en roer.
5. Laat opnieuw twee dagen staan.
6. Op dag 5 voed je opniuew met 1/3e c teff en 1/2e c water.
7. Als het goed is, ruikt je starter nu zuurdesemig. De mijne ruikt lekker: zoetig en wijnachtig, fruitig.
 

=>Dan maak je de injera!

Nodig voor de injera?
Nodig voor twee personen (9 pannenkoeken):
-1 c starter
-1,5 c teff
-1 c rijstmeel
-1 c boekweitmeel
-lauw water (meer dan 2 cups)
-bakpoeder
-voor nadien: nog 1 c glutenvrij meel
-keukenhanddoek
-platte pan en een deksel dat op de pan past
-2 grote borden
-olie
-eventueel: een ongeschilde halve ui om de olie in de pan mee te verspreiden
Hoe maak je Injera?
* Belangrijk: wil je vrijdagavond injera eten, begin dan donderdagochtend aan je deeg!!!
1. Meng je glutenvrije meel in een grote kom.
2. Meng de starter er door met je handen.
3. Voeg beetje bij beetje lauw water toe, tot je een soort bal hebt gekneed.
4. Voeg nu telkens meer water toe en kneed de bal terug om naar een vloeibaar deeg.
5. Je deeg moet er als pannenkoekenbeslag uitzien, maar nog vloeibaarder.
6. Dit deeg laat je onder een keukenhanddoek in de kom één nacht fermenteren.
7. De volgende dag giet je het overtollige water uit de kom. Als het goed is bubbelt het beslag en ruikt het zuurdesemig.
8. Voeg 1 c glutenvrije bloem toe en ongeveer 1,5 à 2 tl bakpoeder. Het bakpoeder zorgt voor de 'ogen' in het brood.
9. Meng alles goed en voeg net zoveel vrij warm water toe tot je een dun, vloeibaar en goed gemengd beslag hebt.
10. Laat dit beslag opnieuw vier uur fermenteren.
11. Zet het na 4 uur kouder, tot aan het moment dat je gaat bakken.
12. Giet overtollig water er af, maar hou het bij voor als je je deeg nog moet verdunnen.
13. Verhit olie in een pan. Eventueel kan je de olie telkens met een in tweeën gesneden ui gelijkmatig over de pan verdelen.
14. Giet ongeveer 1 c beslag in de pan, kantel je pan zodat het deeg mooi rond verspreid raakt.
15. Laat bakken tot er 'ogen' verschijnen over 3/4e van het oppervlak, of tot je pannenkoek bijna helemaal 'droog' is langs boven.
16. Zet het deksel op de pan en laat enkele minuten stomen. Meestal is het klaar wanneer je de stoom hoort, maar het duurt echt niet lang.
17. Normaalgezien komt de injera heel makkelijk van je pan los, zeker als je de pan even heen en weer beweegt.
18. Laat op een bord glijden.
19. Bak opnieuw met olie en laat de 2e injera in het 2e bord glijden - als ze nog erg warm zijn plakken ze namelijk aan elkaar, op deze manier kan je afwisselen door van bord te veranderen.
20. Uiteraard serveer je injera met heerlijke Ethiopische groenten - en linzenschotels.

Ik probeerde al uit: Gomen (superlekker gebakken groenten, dit is overheerlijk met boerenkool!), klik alisha (gele linzen), rode linzen, wortel/kool stoof.

Wat doe je met de rest van de starter?

Ik heb nog nooit geprobeerd om minder starter te maken: ik denk dat je deze hoeveelheden nodig hebt om een goeie fermentatie op gang te krijgen. Maar als je niet meteen opnieuw injera wil gaan maken (nieuwe injera maken kan, door gewoon opnieuw vanaf stap 1 van Hoe maak je de inejera te beginnen), wat doe je dan met de rest van de starter?

-Je kan de starter in een afsluitbaar potje doen en invriezen. Na ontdooien zou je hem opnieuw als starter moeten kunnen gebruiken.

-Je kan de starter ook drogen: spreid hem daartoe dun uit op bakvellen of droogoven vellen. Als hij helemaal droog is, verkruimelen door te vijzelen of in een blender te doen en droog en afgesloten bewaren. Wil je opnieuw starter maken, gebruik dit poeder dan als opstartcultuur.

-Je kan met de starter ook andere recepten uitproberen: voeg wat startercultuur toe aan wafels, crackers, pizzadeeg, cake, taartbodems, koekjes, pasta, enzovoort. Heb je een leuk recept gevonden? Laat het zeker weten, dankjewel!

Enkele foto's:




8 opmerkingen:

Alexandra zei

Wat is nou die c ?? Hoeveel is 1 x ?

Krol zei

C staat voor cup, een inhoudsmaat, komt overeen met: ongeveer 128 gr, er bestaan hier online tabellen voor, want de ene soort bloem weegt meer dan de andere.

Ellis zei

sorry, maar dit is waarom ik moeite heb met overstappen op vegan eten, de beelden zijn (bijna) altijd onprettig, onsmakelijk, kleurloos en daardoor onaantrekkelijk.
voor mij telt altijd het hele pakket, alle zintuigen doen mee om smakelijk te eten, ogen, neus, smaak, gehoor en gevoel. het horen bakken of iets opkloppen kan al zin opwekken en verschillende structuren in de mond is ook van belang (mochten de laatste 2 niet te begrijpen zijn;-)
naast het totale 'om'denken in manier van huishouden en koken maken het al moeilijk als daar onaantrekkelijkheid bij komt wordt het een zware klus. ik kom tot nu toe niet verder dan vlees weglaten.

Krol zei

Ha ha Ellis, ik ben gewoon een hele slechte fotograaf hoor! Vegan eten is in mijn mening net super kleurrijk, door al die groenten. Wil je echt mooie, smakelijke en kleurrijke beelden van vegan eten zien, dan kan ik je Vegan Soul Food aanraden (zie mn laatste boekbespreking post, Jason Tjon Affo). Ik ben het helemaal met je eens dat alle zintuigen meespelen, ik schreef ook een stukje over met je handen eten (dan voeg je een zintuig toe, in India doen ze dat op sommige plekken nog).
Vlees weglaten is al een hele grote stap. Ik denk dat het sowieso beter is op in kleine stapjes naar een grote verandering toe te werken, met onderweg heel veel aandacht voor hoe je je daarbij voelt. Heel veel plezier op die weg gewenst!

Anoniem zei

Kan je injera ook op een crepemaker maken?
Hoe heet moet de pan of crepe maker zijn ?
Hoe dik moet het beslag zijn , ik krijg nl geen " ogen" en het lijkt meer op een tortilla dan een injera, kan het komen omdat het niet goed gefermenteerd is?
Als ze klaar zijn moeten ze dan in de koelkast bewaard worden ?
Ik heb begrepen dat je ze 4 dagen kan bewaren en in de vriezer 4 maanden

Krol zei

Hallo, ik denk dat een crepemaker ideaal is voor injera! Ik zou zeggen 80% van het vermogen, dus vrij heet.
Wat voor de ogen zorgt, is het bakpoeder. Ik merk vaak (zeker in de winter) dat de injera op de tweede bakdag (als ik nog restjes beslag heb) inderdaad gefermenteerder (zuriger) ruikt. Het zou kunnen dat je dus langer moet fermenteren, of op een warmere plek. Maar het mag zeker niet stinken!
Als de structuur die van een tortilla is, denk ik dat je beslag te dik is. Dan kan je water toevoegen of minder water afgieten.
Als je ze niet onmiddellijk eet zou ik ze inderdaad koel bewaren en zeker niet langer dan 4 dagen. 4 maanden diepvries lijkt me ok.
Smakelijk en veel succes!

Anoniem zei

Krol bedankt voor de reactie hier kan ik wel wat mee

Krol zei

Jij bedankt voor de interesse hoor :) veel succes en ik hoop dat het lukt!!!