donderdag 9 maart 2017

foto overzicht #5: glutenvrij brood maken, stekjes

 We kozen deze kleurencombinatie voor onze keuken!
 Ik probeerde een glutenvrij brood recept van Julie uit. Het is een soort koek van allerlei soorten glutenvrij meel - lekker van smaak en structuur, en het geeft toch een goed gevoel om wat schijfjes brood in de diepvries te hebben zitten.



 Ik nam een heleboel stekjes van onze bessenstruiken: kruisbes, cassis, en rode bes. Van november tot maart kan je stekjes nemen. Heel makkelijk, alles wat je nodig hebt zie je op de foto: een bessenstruik, een doosje om je stekjes in te vervoeren, een snoeischaar, water, en een pootstok. Knip takjes van 30 cm af, maak een gat in de grond, steek ze de helft diep er in, en geef water: that's it. De oogst zal niet voor volgend jaar zijn, zelfs niet voor het jaar daarna, maar vanaf het derde jaar heb je gratis en voor heel weinig werk net zoveel bessenstruiken als je wil!



Die kleine knopjes, vooral de prachtig mooie roze van de zwarte bes-stekjes, geven me hoop dat het ooit weer lente zal worden: ze staan nu al klaar voor als het warmer wordt!









 Gek, hoor: er landde een roofvogel op de spiegel van onze auto. Hij bleef er een hele tijd zitten. Helaas is mijn kennis van vogels erg beperkt: als iemand weet welk soort rover dit is, laat je het me weten?? Toen hij wegvloog zag ik dat hij een duif had gevangen. Daar zal onze buurman niet blij mee zijn...


 Yaay, ik ben er eindelijk in geslaagd om injera (glutenvrije Ethiopische superovermegaheerlijke gefermenteerde pannenkoekjes) in te maken! Hier zie je injera met een wok van paprika, gember, kurkuma, look, ui en broccoli en bietencarpaccio. Traditioneel wordt het met Ethiopische linzen -en groentencurry's gegeten, maar die maak ik een andere keer!

Geen opmerkingen: