zondag 18 februari 2018

De Lucht ziet Nooit meer Blauw

Al heel lang wil ik een stukje schrijven met als titel "de lucht ziet nooit meer blauw," maar ik stelde het uit omdat het onderwerp heel lastig is om te bespreken.
Via de blog van de Low Impact Man leerde ik echter het leuke initiatief zomerzondervliegen.be kennen, en die actie neem ik nu als aanleiding om toch over de blauwe lucht te schrijven.
Ken je ze nog, zomerdagen met staalblauwe hemel, zonder ook maar één wolkje aan de lucht?
Of winterse vrieskou ochtenden met open hemel en een stralende zon?
Tegenwoordig valt me op, dat die weidse blauwe luchten niet meer bestaan: de lucht ziet nooit meer volledig blauw.
Waar ik woon, kunnen we heel ver kijken. Als ik met de hond ga wandelen, en even moet stilstaan omdat zij een plasje moet doen of wil snuffelen, dan draai ik me wel eens in alle richtingen, om te genieten van de einders — zeker op wolkenloze dagen.
En dan valt het op, en begin ik te tellen: vier vliegtuigstrepen in het oosten, drie in het noorden, vier in het zuiden, en twee in het westen. Tegenwoordig tel ik minstens twaalf vliegende tuigen, die elk een wolkenstreep achterlaten in de lucht, per keer dat ik opkijk, buiten.


Op deze foto zie je natuurlijke, mooie, wollige wolken...



Deze ochtend vroor het, de zon kwam op in een stralend blauwe, heldere hemel, ...maar... Ik telde 21 vliegtuigen! Wellicht omdat het de laatste dag van de krokusvakantie is?
Hoewel de tuigen en hun uitlaat soms mooi roze verkleuren in de ochtendzon, vind ik ze verder heel erg storend. Ik mis de weidse blauwe vergezichten op heldere dagen. Eens de zon op is, zie je overal van die wazige strepen, in het vuilgrijs.
Het is des te storender, vind ik, omdat ik weet hoe enorm vervuilend vliegtuigen zijn.
Als je duurzaam probeer te leven, is niet vliegen — nog veel meer dan vlees verminderen — een heel lastig onderwerp. Vliegen is dan ook fantastisch: hoe heerlijk is het, om al na enkele uren op een totaal andere bestemming te zijn? Om zo makkelijk en voor zo weinig geld in contact te komen met andere mensen, misschien wel buitenlandse vrienden of familie, andere culturen, andere natuur?
Ik beschuldig niemand: ik heb zelf ook veel gevlogen.
Tien jaar geleden ongeveer besloot ik ermee te stoppen, en te wachten op een duurzamere manier van vliegen, omdat ik het vliegen voor mezelf niet meer ethisch kon verantwoorden. Het was een moeilijke beslissing want ik ben dol op reizen, en ik raak met veel moeite onze donkere winters door.
Ik begrijp volkomen waarom mensen vliegen, ook al is het zo vervuilend:
-het is het enige betaalbare, snelle en makkelijke alternatief om te reizen. Net zoals auto-bezitters wel gek zouden zijn — met hoe het openbaar vervoer hier vandaag geregeld is op het platteland —om hun auto te laten staan en er vrijwillig voor te kiezen om de bus te nemen, zo is het voor vliegende reizigers geen optie om de trein, bus of auto te nemen.
Want hoe absurd het ook is, vliegen is goedkoper dan treinen of per bus of auto reizen. Toch als je de maatschappelijke kosten van het vliegen niet meerekent in de prijs van een ticket.

Als kind, herinner ik me, was het overvliegen van een vliegtuig een zeldzaamheid: iets waarvoor je naar het raam rende of naar buiten ging.
Wanneer ik nu s avonds de hond uitlaat, flonkeren er meer vliegtuiglichtjes dan sterren — en op sommige dagen hoor je hier quasi constant vliegtuigen door het hemelruim razen.

Genoeg nostalgie en somberte.

Waarom zou je ervoor kiezen om (eens) niet te vliegen?

Check de site van zomerzondervliegen.be, lees de positieve verhalen en ervaringen van reizigers, en doe eventueel de belofte dat ook jij deze zomer het vliegtuig "thuislaat".
Zelf droom ik van ooit, wanneer ik er de tijd voor neem en er aan toe ben, een heeeeele lange treinrit te maken, in luxe. Een echte belevenis, en voor mooie beelden van zo'n luxe lange treinrit kan je de prachtige film van Wes Anderson, The Darjeeling Limited, bekijken (nu op Netflix:). Dat is pas romantisch reizen!

Misschien kunnen universiteiten uit bezorgdheid voor onze mooie wereld, en om reizen zonder vervuilen voor elke aardbewoner toegankelijk te maken, een prijs uitschrijven voor onderzoek naar "schoon" vliegen?

Tot slot nog een maffe tip:
Wil je overland naar India, Australië of Beijing ? Zonder vliegen? Dat kan! De Oz Bus prijst hun groepsbusritten aan als de laatste manier van echt avontuurlijk reizen. Met de Ozbus kan je op zes maanden tijd in India geraken - overland! Let wel: enkele van hun reizen houden sowieso een vliegreis in. Toch is dit een echte coole manier om ver te raken zonder vliegen!

Waar ga jij naartoe deze zomer? Wij blijven, op enkele uitstapjes na, waarschijnlijk gewoon weer thuis. Als de zon schijnt, dan is onze tuin een paradijsje. Zelfs als er van die lelijke vliegtuigwolken de blauwe lucht ontsieren!

Geen opmerkingen: