zondag 25 maart 2018

Straatopruim: plogging!

Vorig jaar deden we hier, aan het begin van de lente, al eens mee aan de straatopruimactie.
Voordeel (en nadeel) is dat je al het afval langs onze wegen nu het gras nog laag staat duidelijk kan zien liggen lelijk zijn.
Nadeel aan nu de straat opruimen is dat het, zoals dit jaar, nog erg guur en koud kan zijn.

Ik kan het internet wel volschrijven met bedenkingen over hoe gek ik het vind, dat mensen hun afval zomaar weggooien in de natuur.

Maar laat ik er iets positiefs van maken: onlangs las ik over "plogging", een nieuwe trend die in Zweden ontstaan is. Daar, en ondertussen ook hier, combineren nu heel wat joggers het hardlopen met het "plocka" (opplukken) van afval tijdens hun rondje. Het oprapen van afval langs hun route biedt de lopers extra buigoefeningen, en zo maken ze ook ineens hun omgeving weer mooi: twee vliegen in één klap!
Of, omdat dit een vegan blogje is, "twee wortels met één mes gesneden" (vrij vertaald naar de verdiervriendelijkte spreekwoorden van Vegan Vittles)!

Omdat ik toch elke dag de hond uitlaat, neem ik vanaf nu (wanneer het niet regent of vriest), een zakje mee op mijn wandelingen. Ik verzamel in die zak alle rommel die mensen in de berm hebben gegooid. Thuisgekomen doe ik het afval in de speciale zakken die de gemeente hiervoor uitdeelt. Eens vol, kunnen ze naar het gemeentehuis.

Wij komen soms een local tegen, die elke dag dezelfde wandeling maakt, en die elke dag langs zijn traject de rommel die hij ziet liggen meeneemt naar één centaal punt (een lantaarnpaal). Heeft hij uiteindelijk zo een
hele berg verzameld, dan komt hij alles in een grote zak opladen, en die brengt hij dan naar het containerpark.

Eerste opgeraapte afval! 


Het is mooi, hoeveel mensen, zelfs met het koude weer, ik in de weer zag met rommel opruimen in de bermen, tijdens deze Straat Opruim Week.

Aan de andere kant is het wel bizar, dat vrijwilligers de rommel moeten gaan opkuisen van anderen. Een repressievere maatregel die wordt voorgesteld, is statiegeld heffen op de blikjes en flesjes die tegenwoordig in de bermen lijken te groeien. Toch blijkt dat deze maatregel wel werkt, in landen die hem al hebben ingevoerd. O.a. Velt heeft zich aangesloten bij deze alliantie.

Vreemd genoeg zijn er partijen die tegen dat extra statiegeld zijn.

In mijn vorige opruimverslag schreef ik al, dat  enkele vervuilende grote merken overduidelijk het meest aanwezig zijn, in onze verder mooie groene bermen. Coca cola, bv. Wat mij betreft mogen die bedrijven — uiteindelijk de hoofd"schuldigen" voor de aanwezigheid van die rommel in onze wereld — de kost van het opruimen betalen, om nog maar te zwijgen van de kosten voor milieuschade en dierenleed dat uit de vervuiling en overlast door al dat afval volgt. Volgens mij maken die bedrijven daar meer dan genoeg winst voor.

Neem jij ook afval mee wanneer je gaat wandelen? Of ken je iemand die systematisch zijn/haar afval weggooit in de natuur?

2 opmerkingen:

Dina zei

Ik had een oom die straatafval opruimde. Dit was ongeveer 40 jaar geleden. Die oom werd voor gek verklaard. Dat vond ik dan weer gek.

Krol zei

Je oom,was een pionier!