zaterdag 7 november 2015

Gembersnoepjes zelf maken

Als kind heb ik waarschijnlijk een aantal volledige snoepwinkels aan suikergoed opgegeten.  Ik kan nog steeds lyrisch worden bij de gedachte aan viooltjesdropjes, vampierentanden, zure matten, zuurtjes, dropwielen, etc etc.
Ik verzamel al jaren recepten om zelf snoep te maken, maar veel heb ik er nog niet van uitgeprobeerd...
Tegenwoordig probeer ik minder suiker te eten, omdat ik merk dat het niet goed voor me is.
Maar aangezien ik snipverkouden ben (ik ben niet bezig geweest met me preventief tegen verkoudheid te beschermen aan de hand van deze middeltjes) heb ik nu het perfecte excuus om snoep te maken: ik wil iets dat goed is voor de keel.
Gember lost slijmen op en maakt dat je weer kan ademen.  Het schijnt ook heel goed te zijn tegen misselijkheid.

Ik probeerde drie recepten uit:

Gember Karamel (naar een recept van Melanie Wenzel in het boek De beste recepten met geneeskrachtige kruiden en planten)
Nodig:
-100 gr suiker
-2 el geraspte gember
-bakpapier
Hoe maak je het?
1. Verhit de suiker in een pannetje op laag vuur, roer vaak en laat smelten tot karamel.
2. Voeg de gember toe, draag keukenhandschoenen en wees voorzichtig, want het kan spatten en blijft lang heet.
3. Laat mbv een houten lepel suikergembermengsel op een met bakpapier beklede bakplaat vallen.
4. Kom NIET in de verleiding nu al te proeven, suiker blijft langer heet dan je denkt en je kan je er lelijk aan verbranden.
5. Laat iets afkoelen, en rol dan de snoep in de gewenste vorm.
Opmerkingen:
Het is mij nog nooit gelukt om echt kneedbare snoepjes via deze methode te maken - geen idee wat er misloopt.  Bij mij zijn de karamellen altijd erg plakkerig en loperig.  Wel waren de snoepjes lekker "straf" en zoet, deed deugd aan de keel.




Gember Wijngommetjes (gebaseerd op het recept eigengemaakte winegums uit Gezond Trakteren van Amber Albarda
Nodig:
-50 ml agavesiroop
-stuk gember van ongeveer 5 cm, hoeft niet geschild te worden als het biologische is
-stuk of 4 appels
-1 el appelazijn (het oorspronkelijke recept gebruikt limoensap, wat waarschijnlijk een veel betere smaak geeft, maar ik gebruikte wat ik in huis had)
-sapcentrifuge
-1,5 tl agar agar
-vormpjes
-een zeef
Hoe maak je het?
1. Pers de appels en de gember tot je 90 ml sap hebt, en 75 gr pulp.  Vermeng.
2. Roer de appelazijn erdoor.
3. Breng het sapmengsel met de agar agar aan de kook.
4. Roer pas wanneer het begint te koken.
5. Blijf roeren tot de consistentie dikker wordt.
6. Doe in mallen, of op een plaat.
Opmerkingen:
Lekkere en ietwat gezondere snoepjes (want agave blijft ook een suiker), maar de smaak is nog voor verbetering vatbaar.  Ik beschouw ze hoedanook eerder als medicijn dan als tussendoortje.






Gember/Citroen jello (gebaseerde op het recept kruidengommetjes tegen misselijkheid van Nathalie en Sarah Schrauwen uit Handboek voor de Thuisdrogist
Nodig:
-5 centimeter gember, geraspt
-350 ml water
-rasp van 1 bio citroen
-sap van 1 bio citroen
-1,5 tl agar agar
-vormpjes
-zeef
Hoe maak je het?
1.Breng water met gember en citroen in aan de kook.
2. Maak er een sterke thee van.  Laat minstens tien minuten koken.  Ik liet het mengsel nog de hele nacht trekken, en bracht het s ochtends weer aan de kook.
3. Zeef.
4. Breng de vloeistof opnieuw aan de kook.
5. Voeg citroensap en agar toe.  Roer.
6. Haal van het vuur wanneer je merkt dat het lichtjes dikker wordt.
7. Giet in vormpjes.
8. Laat afkoelen en uitharden.
Opmerkingen:
Wow, wat een cool product is agar agar! Ik verkreeg een soort gemberdrilpudding.  De smaak is zeker nog voor verbetering vatbaar, ik proefde er met name de agar agar in door en het was niet zo zoet.  Maar opnieuw: ik beschouw het eerder als een geneesmiddel.









Wie een recept voor een gember zuigtabletje of keelpastille kent, laat het me alsjeblieft weten!
*Hatsjoe*...

2 opmerkingen:

Mickey zei

Dank voor het delen..wat leuk en lekker

Krol zei

Jij bedankt voor je reactie :)