zondag 18 maart 2018

Zelf Kruidenthee Limonade Maken!

Kruidenthee... Ik ben er dol op!

Vroeger dronk ik het liefst gewoon kraantjeswater.
Door mijn endometriose dieet ben ik echter behoorlijk veel kruidenthee gaan drinken, en nu ben ik echt verknocht aan mijn theetjes!

Ik maak zelf mengelingen, of ik pluk of gooi wat bij mekaar.

Laatst deed ik een culinaire ontdekking! Ik vul, wanneer mijn thermos kruidenthee op is, de fles altijd met water, opdat de kruiden niet opdrogen in de fles.  Ik laat dat een nachtje weken.
Meestal giet ik dat kruidenwater, vooraleer ik nieuwe thee zet, daarna gewoon bij de kamerplanten. (check: eetbare kamerplanten:)!
Maar onlangs dus besloot ik dat water eens te proeven. Het verbaasde me namelijk, dat het water nog zoveel kleur had: dat het dus blijkbaar nog eigenschappen van de theekruiden had opgenomen, zelfs nadat ik met die kruiden al een volledige thermos had gezet.

Wat bleek? Dit secundaire kruidenwater smaakte overheerlijk! Zacht, fris, zoet, een beetje als gezonde limonade! Wil je dus een supermakkelijk, lekker en gezond drankje zonder veel moeite kunnen maken: hier volgt het recept!





Zelf Kruidenthee Limonade Maken
Nodig:
-thermos
-theekruiden naar keuze, voor inspiratie, zie:
Zelf eenTheemenukaart maken,
Zelf kruidenthee fermenteren
Zelf rozenbottel drogen,
Zelf vlierbessen drogen, 
Zelf Ice-tea maken uit eigen tuin
DIY-High, roes uit eigen tuin

En voor een mislukt experiment maar misschien wel nieuwe thee ideeën zie Mislukt Experiment: Gefermenteerde Kriekenbladthee!
-water
-eventueel kaasdoek voor als je zelfgedroogde rozenbottel gebruikt: dan knoop je de rozenbottels in een stukje kaasdoek dat je in de thermos legt
Hoe maak je het?
1.Doe de kruiden van je keuze in de thermos
2.Kook water
3.Giet het water in de thermos
4.Sluit af
5.Wacht minstens tien minuten
6.Geniet doorheen de dag van heerlijke kopjes thee
7.Giet vers koud water in je lege thermos (waar nog kruiden in zitten)
8.Laat een nachtje of minstens enkele uren trekken
9.Giet in een glas
10.Geniet van je heerlijke kruidenlimo!

Oh, en als je iets leuks wil doen met de theekruiden zelf, na gebruik, dan kan je hier lezen hoe je zelf oesterzwammen kan kweken op "theekruidencompost"!

Welke theetjes zijn bij jou favoriet?

2 opmerkingen:

Marie zei

Ha , fijn dat je de link gaf naar je ook esterzwammenblog. Weer wat geleerd wat ik ga toepassen op mijn broed.

Krol zei

Veel succes met de zwammetjes!