zondag 4 december 2016

Product Bespreking: Chocolade Mal van JKV en Chocolade Recept!

Huhhh, een product bespreking op De Zelfvoorzieningsbijbel???!!!?

---Een tijdje geleden raakte ik mijn job kwijt en schreef ik over bloggen en geld verdienen. Ik vind het lastig om bloggen met geld te combineren, maar tegelijkertijd ben ik helaas nog niet zo zelfvoorzienend genoeg dat ik geen inkomen nodig heb :)
Daarom zal je af en toe product besprekingen zien passeren op deze blog. Ik bespreek enkel dingen en of bedrijven waarvan ik vind dat ze een link met zelfvoorziening hebben, die fair, eco, lokaal, vegan of bio zijn.
Besprekingen van producten die ik opgestuurd kreeg of waar ik voor betaald kreeg, zullen steeds voorafgegaan worden door dit tekstje, zodat ze duidelijk herkenbaar zijn. Je kiest dan zelf of je het wil lezen of niet.
Mocht je vinden dat ik te commercieel word, geef een gil!---

Product Bespreking: Chocolade Mal van JKV

Ik ben absoluut chocoladeverslaafd. Ik kan niet zonder. Om mijn 'chocolade voetafdruk' te verkleinen, kies ik, wanneer ik chocola koop, steevast voor biologische en vegan repen, en liefst ook met fairtrade keurmerk.

Chocolade is niet lokaal, maar je kan het wel zelf thuis maken!



De voordelen daarvan:

-je kent alle ingrediënten en je kan dus kiezen voor bio, eco, fairtrade ingreds

-het is goedkoper (zeker als je in bulk aankoopt: het geeft bovendien een goed gevoel om 2kg cacaoboter in de kast te hebben staan ;)

-het is niet moeilijk (hoewel echte chocolatiers waarschijnlijk hun wenkbrauwen zullen fronsen bij de simpele methodes die ik gebruik om chocola te maken)

-het is snel klaar, zodat je dat volgende cacao-shot in een mum van tijd zelf kan brouwen wanneer je er aan toe bent.

-Je kan toevoegen en upgraden naar hartelust: cacaogehalte, extra smaakjes, nootjes, rozijnen, gember, kruiden, chilipoeder, ...

Nadelen?

-Thuisgemaakte chocola is anders dan winkelchocola. 'Echte' chocolade gebruikt bijvoorbeeld zaken als sojalechitine, professionele machines om chocola te temperen, professionele koelmethodes, en zo meer. HET recept heb ik nog niet gevonden, maar ik werk er aan, en ik experimenteer ondertussen graag.


Omdat ik vaak chocola maak, was ik op zoek naar een wat professionelere mal dan het deksel van het diepvriespotje of de goedkopere siliconen malletjes die je in bakwinkels kan vinden. Ik zocht the real stuff.

Bij JKV waren ze zo vriendelijk om me een echte chocolademal op te sturen voor pralines!

JKV is een bedrijf dat al van in 1947 met chocolade bezig is. Ze bieden professionele chocolademachines aan, ze hebben een permanente expositie over o.a. chocolademallen lopen, en ze organiseren workshops. Maar het beste is, dat ze elke soort chocolade-mal kunnen maken! 

Je kan het zo gek niet bedenken, of het bestaat als chocolademal (een beetje zoals al dan niet zelfgemaakte koekjesvormpjes)! ... Chocolade-repen en tabletten, pralinevormpjes, paaseieren en sinterklazen, sport-items, dinosaurussen, muziekinstrumenten, zelfs erotische mallen bestaan! Of wat dacht je van zelf van die klassieke zeevruchten maken, thuis, op je eigen aanrecht? 

De mal die ik opgestuurd kreeg was tot mijn verbazing steenhard. Ik ben plooibare siliconen of diepvriesdekseltjes gewoon... Maar zo'n harde mal werkte veel handiger: je kan hem naar de diepvries dragen zonder morsen.
Ik wist eerst niet goed hoe ik de afgewerkte chocola uit de vorm moest krijgen. Bij siliconen plooi je gewoon even tot de chocola er uit floept, maar dat gaat niet bij deze mal. Wat je wel moet doen? Gewoon een klein klopje geven, en je snoep valt eruit, helemaal gaaf!
Al bij al is het met deze vorm aangenaam werken: makkelijk te vullen, en de chocola komt er prachtig uit!

Ik deel het recept dat ik het vaakst gebruik (maar waaraan ik ook nog steeds aan het sleutelen ben), en ik toon  je wat foto's... Het recept (dat ik licht aanpas) heb ik van Veganistisch Koken van Steen en Newman.

Vegan Recept: Zelf Chocolade Maken
Nodig:
-55g cacaboter
-2 el gemalen noten, kokosbloem, of poeder van plantaardige melk (als je melkchocola wil)
-2 el cacao
-30 g poedersuiker (ik gebruik vermalen kokosbloesemsuiker, of agavesiroop)
-1 tl vanillepoeder
-optioneel, als vulling: 2 el notenboter, ik gebruikte zelfgemaakte cashew/amandelboter
-klein pannetje
-pannenlikker
-mal
Hoe maak je het? 
1.Smelt de cacaoboter au bain marie. Meestal ben ik te lui om bain marie op te stellen en smelt ik de boter gewoon op een heel zacht vuurtje.
2. Vermeng je andere droge ingrediënten.
3. Zet je mal klaar.
4. Zodra de boter gesmolten is vermeng je de droge ingrediënten ermee. Goed roeren.
5. Giet de chocolade in de mal. Wil je met een vulling werken, giet dan enkel een bodempje, waarna je er een beetje notenboter opschept, waarna je opnieuw chocolade erover giet.
6. Met behulp van de pannenlikker gaat er geen druppeltje verloren!
7. Zet de mal in de diepvries voor minstens 20 minuten.
8. Klop daarna de mal leeg en ...
9. Geniet!

Foto's:


 De net gevulde mal.



 Pralientjes vers uit de diepvries...

En op kamertemperatuur!


1 opmerking:

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Goed voor jou dat je zo wat inkomen kan genereren!
Je chocolaatjes zien er heerlijk uit, krijg er gelijk zin in :)